Mora Classic har den fantastiska dimensionen M11 för anslutningarna - var kan man hitta en nätt övergångsnippel till vanlig 10-slang?

Det är lite för trångt under handfatet för att både bocka rör och skruva tillbaka dem…
 
Krilleman
Skiftnyckel gripande en kromad armatur med glappande slang till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skiftnyckel som håller ett rör med gänga bredvid en Mora-armatur, fokus på den glappande anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mora till vänster, slang till höger. Skiftnyckeln är ju inget precisionsinstrument, men att slangen glappar i armaturen är svårt att visa på bild.
 
Krilleman
Byta slang/anslutningsrör i en blandare gör man alltid på eget bevåg.
Jag rekommenderar aldrig detta då bryter garantin på produkten.
Du ansvarar själv för detta istället för att behålla produkten så som den lämnade fabriken med tillhörande fabriksgaranti.

Undvik i det yttersta!!!

Varför ska du på och gänga loss detta för?

En enkel sak för att vägleda dig: Står det i installationsanvisningen att det rekommenderas att göra denna manöver?

Det förekommer på jobbet att vi byter softpex till kopparrör för att beställare kräver det. Men självklart bekräftas det med respektive tillverkare för att säkerställa garantiåtagandet. Och givetvis använder man utbytesdelar från samma tillverkare i dessa fall...
 
Jag tackar för den föreläsningen, men det var väl inte riktigt ett svar på frågan som jag ser det…

Har du ett svar på frågan, eller tänkte du bara vara dryg?
 
Krilleman
Jag ville hjälpa dig att göra jobbet korrekt, och kanske ge dig en spark i riktningen som är godkänd och försäkringsmässigt rätt när du är färdig.

Men mitt svar på din fråga var ju inte direkt oväntat. Precis som jag var övertydlig i mitt inlägg #2: Lägg upp en bild på ditt problem så ska du se att du får korrekt svar!

Att undvika att följa monteringsanvisningar skulle jag aldrig främja. Det är många som ångrar detta förfarandet efter avvikandet av anvisningar, och kan jag hjälpa någon att göra rätt från början så tar jag alltid den möjligheten inom VVS. Det är den enda rätta vägen att gå.

Och vill du klassa det som att jag är dryg, bara för jag ger korrekta anvisningar, så överlåter jag frågan till någon annan att svara på.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.