Jag har redan köpt några aluminiumlister i matt silver som ska limmas fast, det jag undrar över är hur kapar man till dom? Vissa av listerna ska gå runt kaminen och behöver geras, andra måste passa in mot väggar och dörrar där det inte är helt rakt.
 
Kap/ger-såg och bågfil till det man inte kommer åt med förstnämnda såg.
 
S
krisar det så sticksåg med metallblad
 
Gissade det skulle bli något sådant, måste väl köpa en aluklinga då. Tror inte det blir så bra med järnsåg...
 
Det fungerar med klinga för trä också. Sliter inte alls så farligt som man kan tro. Ju fler tänder, desto bättre.
 
Cirkelsåg eller gersåg för trä, fintandad klinga ger rent och fint snitt i aluminium.
Mässing däremot sliter tänderna ur sågklingan.
 
Jag kollade igår med listen och tycker att det här kommer inte att bli bra, på båda ställerna möts listen mot ett hörn, så jag skulle behöva såga ut en fyrkating bit ur listen istället för en rakt kapning, och det på båda sidorna. Det blir lätt för svårt för mig utan fula glapp.

Jag vet inte riktigt hur jag borde göra nu, kanske jag borde ta bort golvlisterna vid väggarna och låta dem täcka aluminiumlistens kanter så behöver jag inte vara så noga.

Skulle då behöva slipa under golvlisterna istället för aluminiumlisten sticker ju upp en bit, men det låter enklare än alternativet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.