Jag har 3 st "golv-övergångar" där jag vill sätta en list. Jag bor i en hyfsat liten lägenhet där golven ligger ganska nära varandra.

1) Mellan sov o vardagsrum möter två olika ek-golv varandra i olika höjd, nivåskillnad ca 16mm. Jag har mkt noga kollat marknadens alla lister/produkter o det som passar mig o golvet bäst är en aningen vinklad aluminium-list. (Nivåskillnaden går i två olika steg, som en trappa, pga "betongrygg")

2) Mellan hall o vardagsrum möter klinker ett ekgolv, en diff på 8 mm i höjd. Skarven stör mig inte alls, ser OK ut o ingen kant att snubbla på. Antingen låter jag det vara eller så sätter jag har en smal smyglist eller samma aluminium-list.

3) Mellan hall o WC möter klinker klinker. Typ 8mm i nivåskillnad. Inte helt snyggt o här vill jag sätta list. aluminium-list kommer passa bra rent fysiskt och det kommer se OK ut också. (Nivåskillnaden går i två olika steg, som en trappa, pga "betongrygg") (Och ja, jag känner till att krav på tröskelhöjd till badrum men vi hoppar över denna fråga just nu)

Frågor:

- Ek-list eller guldfärgad aluminium-list mellan v-rum o hall? ...det är väl snyggt om alla lister i lyan är den samma? Dock så är EK-listen mkt diskret o smälter in bra.

- Ska jag ha mässingslister eller guldfärgad aluminium? Kan tänka mig det är jobbigare såga i mässing, eller kanske inte så farligt? Mässing är ju genomgående guldfärgad vilket är bra vid slitage. Såg dock inga mässing ute hos handlaren.

- Finns det trick för att få ek att gulna snabbare genom någon behandling? Värma med värmepistol? ( så det gråa ek-fodret matchar det gulaktiga golvet) Ek-fodret på bilderna är gammal med spilkhål som inte kommer användas.

(Jag är inte förtjust i breda stora trösklar)

Tack på förhand!

Övergång med vinklad aluminiumlist mellan två ek-golv på olika nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergång mellan klinkergolv och trägolv med en guldfärgad aluminiumlist och eklist bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergång mellan två olika golvtyper med en nivåskillnad som behöver lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.