Hej,

Jag har en syrepressare Enwa SP-66. I nederkant på själva syrepressaren (cylinder 750 mm hög, 110 diameter) sitter en dräneringsslang i något plastmaterial. I änden på dräneringsslangen sitter en snabbkoppling och ett genomborrat lock som dräneras ner i en golvbrunn.

Jag vill byta slangen då det invändigt samlats skit (oxiderat järn) som ideligen sätter igen det borrade locket. Jag har blåst slangen med tryckluft, vilket hjälper, men då anläggningen har några år på nacken vill jag byta slangen.

Jag vet dock inte vad det är för slang/rör som sitter där. Inte heller kan jag hitta vilken typ av övergångskoppling från slangen till bussningen (G8 / 1/4") vid syrepressaren. På plast-sidan är det någon form av klämringring samt, i övergångskopplingen, en inbyggd stödhylsa som slangen träs på.

Tacksam för hjälp med identifiering av delarna (och gärna var de går att få tag på)!

Närbild på en hand som håller en grå plastdräneringsslang med snabbkoppling och övergångskoppling i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand som håller en dräneringsslangedel med snabbkoppling och stödhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en Swedol i närheten så ta med slangen dit. De har egen slangverkstad och kan tillverka det mesta på plats. Finns säkert andra som också har det.
 
Tack ricebridge,

Det ska väl allt gå att lösa. Dock är frun föräldraledig hemma, så det hade varit smidigt att ha rätt saker hemma och fått till slangbytet mellan två blöjbyten (för husfridens skull...) :giggle:

Du har en en aning av den typ av koppling som sitter där är för någon? Det enda jag hittar är nedan (Vavette koppling rak mellan plast och koppar), men det är väl helt fel dimension mot vad jag efterfrågor?

https://www.vatette.se/produkter/ko...410603/rak-koppling-plast-16x20-225-x-cu10-1/
 
Slangen ser ut som en vanlig tryckslang av industrityp. Används för främst tryckluft, men det finns varianter för vatten, livsmedel, vissa kemikalier osv.

Oftast kopplas dessa slangar med en typ instickskopplingar som även så smått börjar komma på VVS-sidan, ofta under namn som "quick-fit" och liknande.
Länkar en variant, det finns mängder av olika:
https://verktygsboden.se/kopplingar/rak-koppling-epc-g-18-10-mm

Kopplingen du har är av en modell som jag tror är äldre. Man ser dom ibland på gamla maskiner, men idag är det bara instick.

Resten är vanliga, gängade rördelar.
 
Hej,

Den typen av koppling du länkade till sitter i slutet av dräneringsslangen med det borrade locket. Som du säger vore det ju smidigare med en motsvarande snabbkoppling även mot syrepressaren. Det har inte att göra med att befintlig koppling enligt bild tål ett högre tryck (då vattenpumpen går igång) kontra en snabbkoppling (enligt din länk)?

Gällande typ av slang är det en halv vetenskap det med. PVC, polyamid (PA?), mm, mm. Duger tex nedan tro?

https://verktygsboden.se/tryckluftsslangar/pvc-slang-armerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.