Planerar att bredda infarten för att bättre få plats med bilar och släpvagn. Idag står släpvagnen på gräset vilket medför problem vid gräsklippning samt vår och höst då marken blir väldigt mjuk. Tidigare ägare har planterat en rönnhäck som ligger precis i tomtgräns som jag vill bredda infarten mot vilket gör det lite besvärligt.
Min fundering är hur jag får denna övergång så bra och snygg som möjligt, från gruset till häcken? Hur brukar man göra?

Hur nära törs jag gräva när jag gräver ut för infarten utan att riskera att hela häcken dör?

Nedan ser ni en bild från tidigare i vår som jag har tagit, det är området mellan grusinfarten fram till häcken som jag har planer på att bredda.
Grusinfart med bil och släpvagn bredvid rönnhäck, planer för att bredda för bättre parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
S spendera skrev:
Hur nära törs jag gräva när jag gräver ut för infarten utan att riskera att hela häcken dör?
Du kan nog gräva väldigt nära utan att häcken dör, däremot om man tar bort i princip hälften av rötterna som går åt de två sidorna så kommer ju resterande rötter inte räcka till att försörja hela häcken med vatten och därför bör man kombinera grävningen med hård nerklippning av häcken. Sen bör man ju trygga häckens vattenförsörjning framöver, t ex en genomsläpplig beläggning.

P.S. När häcken sedan växer till sig så se till att klippa den som ett A i stället för nuvarande V så blir den snyggare eftersom den blir tätare nertill.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan nog gräva väldigt nära utan att häcken dör, däremot om man tar bort i princip hälften av rötterna som går åt de två sidorna så kommer ju resterande rötter inte räcka till att försörja hela häcken med vatten och därför bör man kombinera grävningen med hård nerklippning av häcken. Sen bör man ju trygga häckens vattenförsörjning framöver, t ex en genomsläpplig beläggning.

P.S. När häcken sedan växer till sig så se till att klippa den som ett A i stället för nuvarande V så blir den snyggare eftersom den blir tätare nertill.
Min tanke är att gräva som ett V / från häcken så att jorden och rötterna närmast häcken blir kvar (de som går ner i marken). Svårt att vet hur djup rötterna går men en stor del av dessa närmast ytan lär nog ryka.
Vi är inte helt förtjusta i häcken och dess placering och utbredning. Under åren har vi klippt ur den för att få en bredare plats på vår sida, det är nog det som syns på bilden och gör att den inte ser så vacker ut för tillfället.

Men att lägga gruset ca: 2 dm från där stammarna går upp tror du inte är något problem? Närmare?
För att undvika allt för mycket ogräs o dylikt i gruset ska man lägga annan i övergången för att få det lättskött?
 
BirgitS
S spendera skrev:
Men att lägga gruset ca: 2 dm från där stammarna går upp tror du inte är något problem? Närmare?
Ja
Nej, du behöver ju plats för grenarna och bladen åt sidan så närmare än 2 dm från stammarna tror jag knappast att du kan ställa släpvagnen eller gå.

S spendera skrev:
För att undvika allt för mycket ogräs o dylikt i gruset ska man lägga annan i övergången för att få det lättskött?
Du behöver någon sorts uppstickande kant som håller kvar gruset på ena sidan och jorden/gräset på andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.