Hur gör man enklast en övergång från två 20mm VP-rör till ett 27mm rör (icke VP)?
 
Du måste ha någon form av kopplingsdosa där, annars kan du aldrig byta ut trådarna.
 
Det är antennkablar det gäller och skulle det behövas så går det utan problem att lossa röret. Men en dosa kanske skulle vara nåt att satsa på, dock måste jag ju ha något att ansluta till röret ändå.
 
el_richard skrev:
[länk]

sidan 13 högst upp.

Allt finns.....
Lysande, men vart får jag tag på den?
 
Antennkablar behöver inte ligga i rör, det är bara en bekvämlighetssak vid installationen. Du kan i princip låta rören mynna ett stycke från varandra och dra "luftledning" i mellan dem. Dosa skulle jag inte bry mej om såvida det inte handlar om någon form av miljöskydd mot inträngande regn eller smågnagare.
 
Luftledning har jag inget intresse av då vinden ska inredas, känns inte så kul med sladdar rakt igenom ett rum då.
 
Lägg en vanlig dosa så är det lätt att skruva på ett lock. En annan fördel är att om någon annan ska rota i prylarna om 30 år så är det rätt uppenbart att en förgrening sker i en dosa.
 
ThomasLindgren skrev:
Lysande, men vart får jag tag på den?
Finns bl.a på elektroskandia t.ex E1410673
 
puttrix skrev:
Finns bl.a på elektroskandia t.ex E1410673
E1410673 var (enligt Elproffset) Y-KOPPLING 1X23 2X17 vilket då är alldeles för liten. 1410674 var däremot 1x29 2x23, borde kunna funka.
 
Har du tänkt dra 2 kablar i det tjocka röret och sedan grena upp en kabel åt varje håll? Eller skall du få plats med en splitter också?
 
hempularen skrev:
Har du tänkt dra 2 kablar i det tjocka röret och sedan grena upp en kabel åt varje håll? Eller skall du få plats med en splitter också?
Jag drar kablarna nerifrån teknikcentralen. Drar ev allt innan jag kopplar ihop det, har inget större behov av att kunna byta ut kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.