Hej!

Jag kommer inom kort att behöva gipsa (13mm) en hel vägg i ett köksutrymme inför framtida kakelsättning. Väggen består i dag av spånskiva, med ett fönster och åtskilliga eluttag.

Min fråga; hur löser man på bästa sätt övergången till fönster i och med att väggen blir betydligt tjockare?
 
Det finns så kallade klackfoder som bygger bort kanten. Annars får man spika en 13mm list under fodret.

21x43_klackfoder_ab.jpg
 
Ola78
Ett annat alternativ är att sätta en bredare smygbräda i fönstret, men det innebär också lite mer arbete, men blir nog snyggare å andra sidan.
 
Milkshaken
Om du menar i smygen så kan det ibland bli snyggt att kakla smygarna...
 
cedervall skrev:
Hej!

Jag kommer inom kort att behöva gipsa (13mm) en hel vägg i ett köksutrymme inför framtida kakelsättning. Väggen består i dag av spånskiva, med ett fönster och åtskilliga eluttag.

Min fråga; hur löser man på bästa sätt övergången till fönster i och med att väggen blir betydligt tjockare?
Vet inte om det är ett alternativ för er, egentligen inget svar på din fråga heller, men vi använde renoveringsgips, 6mm, på fönsterväggen och sen, vanligt, 13mm, på dom andra väggarna.
Sen som jag läste i ett annat inlägg, det är snyggt om man kan kakla i fönstersmygarna.
Vi har också spånskiva under.

Lycka till !
 
Tackar så mycket för svaren!

Klackfoder är precis det jag letade efter. Det blir mycket kakel (få överskåp) och plattsättaren rekommenderade 13mm gips under.

Till eluttag behöver man ha någon form av distansring gissar jag? Tänkte lämna den biten till elektrikern. :D
 
cedervall skrev:
Tackar så mycket för svaren!

Klackfoder är precis det jag letade efter. Det blir mycket kakel (få överskåp) och plattsättaren rekommenderade 13mm gips under.

Till eluttag behöver man ha någon form av distansring gissar jag? Tänkte lämna den biten till elektrikern. :D
Distansringar finns att köpa på närmsta bygghandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.