Håller på att byta anslutningar under mark för dagvatten. Har tagit bort de gamla gjutjärnsböjarna samt en betongböj som var sprucken.
Nu vill jag ansluta pvc 110 till befintligt betongrör med muff. Invändigt mått på muffen ca 160mm. Ingångshålet i betongröret är ca 100mm. Huset byggt -65. Vad skall jag använda som övergång mellan pvc 110 och betongmuffen?
Sent from my GT-P7500 using Byggahusler
 
Först och främst måste du sätta på en kona som ökar PVC-rörets diameter till något som liknar 160 mm. (tror det finns 150). Sen köper du en gummimuff med rostfria klammer och monterar på.
 
Finns det ingen tätning eller gumminippel som passar i betongmuffen?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Flyter dagvattnet från betongröret in i 110-markröret eller tvärtom?
 
Dagvattnet flyter från pvc rör in i betongröret

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Ser ut som jag tänkt mig

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Har nu provat med övergångsrör 160 som blev för stort. Sen övergångsrör 110 som blir för litet, alt, att man kan fästa det på nåt sätt i betongmuffen. Muffen är ca 160 mm invändigt. Avrinningshålet i muffen är ca 100 mm så det går ju inte att skjuta in ett 110 rör heller. Någon som vet?
Är det ovanliga mått på betongröret. Huset är ju trots allt byggt -65.
 
  • Gilla
addam
  • Laddar…
Du ska nog ha en fernco-koppling :)
Kolla på ibeco.se
 
Lyfter denna gamla tråd då jag ska göra precis samma sak (mitt hus är också byggt 1965). Hur gick det för TS?

I mitt fall är muffen skadad på betongröret, så ungefär hälften av muffen är borta, se bild. Jag kan antingen kapa röret eller gräva upp lite mer så jag kommer till nästa skarv på betongrören.

Tittar på bl.a. övergångsrör som https://www.onninen.se/uponor-infra-mpp-overgangsror-110-100-till-betong-muff-inkl-gummir-/p/AQI264 men där anges inte diameter på betongröret (mina betongrör är 150 mm utvändigt).

I Uponors monteringsanvisning finns även alternativ för muffändan på betongröret, https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_6_2370119.pdf på s 14, slätända s 12-13.
 
  • Delvis skadad muff på ett betongavloppsrör omgivet av grus och jord, med synlig skada på rörets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.