Hej!
Ska byta avloppsrör i källargolv, kommer inte byta alla rör så behöver göra en övergång mellan plast till järn. Se bild, en böj ansluter till ett rör som ska vara kvar (det som bara är delvis frilagt). Kan man ansluta i muff på röret om det går att få isär (vilken produkt är lämplig?) eller är det bäst att bila fram till efter muffen, kapa och ansluta raka ändor mot varandra?
Delvis frilagt gammalt avloppsrör av järn med en böj i ett uppgrävt källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Muffarna är blyade. Kan sitta oerhört hårt.

Lättast är att kapa på en raksträcka och skarva med en JET-koppling (110mm ser det ut att vara enligt mitt ögonmått!). Eller om gjutjärnat har avvikande dimension (nej det är inte så hemskt ovanligt faktiskt) så fungerar en övergångskoppling av typen Fernco bäst.

Får du loss röret ur en muff så finns det både gumminipplar och falu expand. Men detta förfarandet är inget jag brukar rekommendera. För går muffen sönder så måste du bila mer.
 
Tack för bra svar! Jag får röret till ca 100mm. Då blir det som du föreslår att kapa efter muffen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Muffarna är blyade. Kan sitta oerhört hårt.

Lättast är att kapa på en raksträcka och skarva med en JET-koppling (110mm ser det ut att vara enligt mitt ögonmått!). Eller om gjutjärnat har avvikande dimension (nej det är inte så hemskt ovanligt faktiskt) så fungerar en övergångskoppling av typen Fernco bäst.

Får du loss röret ur en muff så finns det både gumminipplar och falu expand. Men detta förfarandet är inget jag brukar rekommendera. För går muffen sönder så måste du bila mer.
En sak som jag har funderat på gällande dessa kopplingar. Hur länge har man använt sådana och vet man att de överlever länge ingjutna eller i backen? Jag har bytt delar av avloppet hemma i källarplattan och snart kommer hantverkarna och byter några golvbrunnar och jag antar att de tänker använda liknande kopplingar. Men man vill ju att de ska hålla ett tag och gummi känns ju som ett material som åldras.
 
Krilleman
Det är ju gummi i någon form för samtliga installationer idag för avlopp.

Men givetvis använder man sig som tillverkare av åldersbeständiga materialval vid tillverkning. Köp inte det absolut billigaste brukar min rekommendation vara. Någonstans har man gjort avkall för priset ska vara tilltalande. Men man behöver ju då inte heller köpa det absolut dyraste...
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
En uppföljningsfråga, i detta hus från -65 ligger makadam->plast->betong->finsats. Plasten ligger över rören. När man byter rören, ska man då lägga ny plast innan man gjuter igen? Lägger man plaströren direkt på makadamet som de gamla rören eller ska det till någon mindre fraktion grus/sand/leca?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är ju gummi i någon form för samtliga installationer idag för avlopp.

Men givetvis använder man sig som tillverkare av åldersbeständiga materialval vid tillverkning. Köp inte det absolut billigaste brukar min rekommendation vara. Någonstans har man gjort avkall för priset ska vara tilltalande. Men man behöver ju då inte heller köpa det absolut dyraste...
Stort tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.