Inkommade rör från mitt pannrum är järnrör och de har en ytterdiameter på 42mm.

Dessa rör hade jag tänkt att gänga upp och koppla dit fördelningsrör från Rinkaby rör.

Problemet är att jag inte hittar någon övergång från 32 (som ett rör med 42mm yttermått heter) till 22mm kopparrör

Alltså..

Jag behöver en övergång som är 32x22, sidan med 32 måste ha inre gängar.

Jag måste ha lite hjälp från er kunniga.

Ett par frågor till bara... Vad menas med  22 cu i samband med kopparrör??
Likaså brukar det stå t.ex 15R, vad betyder detta??
 
* Ditt inkommande rör med ytterdiamaeter 42 mm kallas som du skrev för 32R. Kallas även för 1 1/4".

* 22 cu innebär att röret är ett 22 mm kopparrör.

* 15R är gängdimensionen. Kallas även för 1/2".

Gå in på rinkabyror.se för mer info. Skriv in 4144 i sökfönstret så kommer det upp ett exempel på en rörnippel som du behöver. Den har 32 invändig gänga och 15 utvändig. Finns fler varianter under rör-rördelar/gängade metallrördelar/rörnipplar in-ut beroende på vilken storlek på kopparröret du vill koppla på.

Kolla även in storleksguiden på deras hemsida.
 
Tack för ditt svar JLT

Jag hade för mig att om det står t ex. 15R, så betyder det prylen är 15mm och R:et står för "rör". Med andra ord. En övergång som har dimensionen 15inv X 15R betyder att Ena sidan består av invänändiga gängar och nadra sidan står för klämringskoppling.

Har jag fått detta om bakfoten?

Nippel 32 X 15 finns, men ingen 32 X 22... Varför?

Vilka typ av gäng skall jag använda för att gånga ett rör som har en ytterdiamter på 42 mm och som skall passa på art.nr: 4144 hos Rinkaby rör?
 
15R är storleken på gängan. Ett "R" innebär att det är en gängad del. En övergång 15R-15 innebär att gängan är 15 och på andra sidan sitter en klämringskoppling på 15 mm. Alltså, den utan "R" är klömringskopplingen. Hänger du med?

Det du behöver först och främst är artikel 4143 från Rankaby Rör. Det är en övergång med invändig 32-gänga och utvändig 20-gänga. På denna 20-gänga kan du sedan koppla på artikel 3582 som har invändig 20-gänga och 20 mm klämringskoppling på andra sidan. Detta förutsätter att det är just 20 mm kopparrör du vill koppla ihop med ditt gamla rör. Du kan ju även kombinera andra storlekar i alla oändlighet (nästan). Hoppas du förstår principen. Du behöver alltså båda dessa kopplinga för din övergång.

När du sedan vill förgrena kan du använda 20 mm T-kopplingar.

Att göra egna gängor är inte min starka sida. Men enligt storleksguiden hos Rinkaby är det gängstorlek 32 eller 1 1/4 som den också kallas. Enklast är ju dock om du hittar någon gängad skarv någonstans på ditt gamla rör där du sedan kan koppla vidare ifrån.
 
Det är tur det finns så många kloka huvuden här ute.

Ja, skulle jag kunna använda befintlig gänga, så skulle det underlätta. Men saken är den att jag skall byta ut hela systemet, det gamla har frusit sönder. Jag kommer att kapa stigar och returledning från kulvert, för att sedan koppla mig in på dem. Sedan blir det helt ny rördragning.

En Gänkloppa kostar ju hur mycket som helst. Nu återstår det att leta rätt på ngn som vill låna ut en kloppa, med gängsnitt till mig. Det känns lite onödigt att köpa eget, om man enbart skall gänga upp två rör.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.