Håller på och gör om vårt tidigare badrum till ett rum med handfat och toalett. Det ska dit en våtrumsmatta på golvet men tänkte sedan ha "vanliga" tapeter eller målarväv på väggarna.

Hur gör man övergången snygg mellan våtrumsmattan och tapeten?

Kan man ha en vanlig golvlist?

Ska man släppa ner tapeten över våtrumsmattan, detta syns väl genom tapeten?

Har ni bilder på snygga lösningar?
 
Vanligast är att man släpper ner tapeten över golvmattan. Du kan spackla kanten lite så kommer det inte synas.

Våtrumsmattan ska upp på väggen en bra bit, längre än vad en normal golvlist täcker. Minns inte måttet på rak arm men mer än 5 cm ivf vill jag minnas.
 
Vi hade en ful ojämn tapetkant ner över golvmattan på vårt reserv-wc, som dessutom hade tapetklister nedanför tapeten här och var som med åldern blivit brun. Såg helt enkelt "sk...tfult" ut. Satte en vanlig golvlist ca 2 cm över golvet. Detta eftersom golvmattan är rundad i övergången mellan golv och vägg med en radie som är större än golvlistens tjocklek. Hade först tänkt att bygga på med ytterligare en golvlist utanpå fast förskjuten nedåt dikt an golvet, men upptäckte att det såg helt ok ut med enbart den första golvlisten, trots att den satt 2 cm upp över golvet. Förmodligen just för att golvmattan är mjukt rundad och fortsätter upp på väggen, dvs man ser inte riktigt att golvlisten faktiskt inte når ner till golvet, och om man gör det så ser det i alla fall inte illa ut.

Vad jag egentligen vill säga är att dels finns det breda golvlister, och dels kan man sätta dubbla förskjutna i höjdled om man inte är nöjd med tapet-golvövergången. Dock tycker jag att golvlister i våtutrymmen är en nödlösning. Om arbetet (golvmattläggning & tapetsering) bara är snyggt och professionellt utfört så ser det inte illa ut, och som mexitegel skrev om man spacklar kanten så syns överlappet i princip inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.