Har letat men inte hittat något info, så då frågar jag er...

Jag kommer ha duschdelen kaklad och golvet klinkrat men hur gör jag med övergången mellan detta och resten av väggarna som kommer att vara målade.
Jag tänkte fuktspärra keramikdelen enl reglerna med en halvmeters överlappning (upp/in på väggarna) med målningsgrundningen.

Hur skulle ni göra?
 
Jag antar att du sätter väv på den yta som skall målas. Jag gjorde, på inrådan av min plattsättare, så att jag lade väven så att den överlappade tätskiktet innan kaklet och klinkern sattes. Sedan har jag satt en silikonsträng i övergången mellan väv och kakel/klinker. Eftersom vi målat väggarna vita ser det bra ut med vit silikon. Använder man annan färg är väl alternativet latexfog som sedan målas över med väggfärgen. Efter att badrummet blev färdigt har jag fått rådet att istället dra ut tätskiktet en bit utanför kakel/klinkerkanten. Sedan sätta kakel och klinker, spackla kanten på kaklet och lägga väven över kakelkanten. Vet inte vilken variant jag skall tro är bäst.
 
Jag ska givetvis ha väv på väggarna och jag hade tänkt göra något liknande som ditt alt. 2.

Tack ska du ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.