Hej, har precis tagit ner en vägg, lättbetong och puts som hade elen dragit i gamla stålrör. Nu är det så att jag skall koppla ihop elen igen och det jag undrar är om det är oki att ta tex en EKK och skala den den biten som kablen skall gå i rör eller om man jag måste ha övergången mellan indraget och utanpåliggande i en kopplingsdosa. Hoppas ni förstår vad jag menar, tacksam för svar.
 
Så länge det är EKK är det är okej att dra den skalad eller oskalad i vp-rör.
Kulo typ EKRK & EKLK får ej förläggas i rör, den måste skalas först.

//Janne
 
x man skrev:
Så länge det är EKK är det är okej att dra den skalad eller oskalad i vp-rör.
Kulo typ EKRK & EKLK får ej förläggas i rör, den måste skalas först.

//Janne

Varför skulle man inte få lägga EKLK i rör oskalad?
 
Går bra att lägga eklk i rör men man behöver ju inte göra det jobbigare än nödvändigt för sig själv.
 
Du behöver ingen dosa för övergången. Däremot kan det vara ett tips att låta den oskalade EKK:n gå in en decimeter eller två i röret. På så sätt exponerar du inte de enkelisolerade ledarna och som bonus ser det snyggare ut =)
 
Tack för svaren, puhh, då slipper jag knacka ut ett hål för en dosa vilket kommer bli skönt att slippa =)
 
Casca skrev:
Går bra att lägga eklk i rör men man behöver ju inte göra det jobbigare än nödvändigt för sig själv.
Ja men han skrev får ej och jag vill gärna veta var detta står.

Dessutom är väll inte eklk nån "kulo" kabel, om det nu finns nån kabel som heter kulo längre.
 
Kulo (EKRK) får inte läggas dolt alls. EKLK är godkänd för de flesta förläggningssätt, inkl dolt i rör, lister mm. Givetvis gäller de vanliga reglerna för dold montering av el.
 
Håller med föregående talare, glöm vad jag sa om EKLK tidigare, sorry!. Däremot får EKRK (kulo) dras i rör om man skalar den del som ska gå i röret, som jag nämde tidigare.

//Janne
 
För att klargöra ytterligare så är INTE kulo och EKRK samma sak!

Kulo var föregångaren till EKRK och såg inte likadan ut. Kulo finns inte längre.
 
Hur skulle man skala en EKRK eller EKLK och ändå få dra in den i ett rör? Jordbiledaren ska ju anslutas.
 
Man kan ju lägga slang på biledaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.