framtidssäker.
Skall sätta in en Fresh Intellivent badrumsfläkt till en 125mm kanal. Till fläkten följer det med en lös ring som klickas fast i fläkten, men ringen sluter inte tätt emot insidan av 125 kanalen. Jag antar att "någon" lämplig övergång skall sättas däremellan eller tätar man bara med typ silikon? Framtidssäkerheten ligger i att det om något år kommer installeras FTX och då skall fläkten bytas ut mot ett frånluftsdon. Då skulle jag helst vilja att det donet passar smidigt utan att det blir fult i det nya gipsade taket pga av gammal konstruktion. Finns det någon lösning som skulle passa till bägge? Dvs som då antagligen gör tätt mellan gipstak och 125 kanal även då fläkten inte sitter där. Och då fläkten sitter där så gör det därför inget att den inte sluter tätt mot 125 kanalen. Såg i butik något som jag gissade kanske funkade så, men hittade ingen personal att fråga.
 
Hittade till slut vad jag letade efter i Lindabs butik. Tror det hette stos. Hade utvändig gummitätning mot spirots insida och en fals(?) som med lite mjukfogklet tätar upp mot innertaket. Så, helt tätt! Passar både frånluftsdon och freshfläkt.
 
Köpte just en stos till min intellivent jag också.

6620729 på Ahlsell, 52 kr ink moms med jobbets konto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.