Hej alla experter!
Jag har fått en solpanelanläggning utför hemma där vi har paneler både på huset och på det fristående garaget. Däremellan går det ett markrör med DC-kabel. Min bedömning är att övergångarna inte är gjord enligt gällande regler och standarder. Jag skulle föredra en kåpa eller liknande som täcker in övergången, alternativt att det galvade kabelskyddet går ner i mark där markrören kapas och tätas.

Mina synpunkter på utfört är bland annat:
- Markrör synligt ovan mark. Estetisk och teknisk fråga, rören är ej UV-beständiga.
- Kabelskyddsrör (markrören) ej fästa. Om man sparkar eller drar i röret så är det kabeln som tar belastningen.
- Tätning av kabelskyddsrör ej fullständig.

Vad man tycker är en sak, men vad är godkänt utförande och inte? Är det någon som vet vad som gäller här? Vad säger AMA, Standarder mm? Vad skulle en elbesiktningsman säga? gissningar och tyckande är intressant, men fakta ännu bättre. Och ja, jag har såklart en dialog med installatören, men vi är inte helt överens än.

Tack för hjälp!

Magnus
 
  • Gul kabelskyddsrör i mark, bredvid grå staket och svart vägg, över grus och ansluten till metallrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör nerför svart trävägg, gul skyddsslang för kabel, grus och betongfundament, grön gräsrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget fel i det. Men för att säga något. Så skulle gulingarna sluta under marknivå ca 15 -20 cm och kabelskydden sluta under marknivå, Den lilla bit som är mellan panelen och ner gör inget om dt är öppet bakom mot grunden. Kan bli svårt att få till kanske då rör/kablar inte går rakt upp nerifrån. blir kanske korta. . Sen är den någon smet i ett gult rör, dom har nog försökt att täta röret.
I mark vid upp gång, så kaps en guling och sen stoppas en plastpåse i frö att det ska komma slit ner i röret.
Tycker du ska morra en del om detta, det är inget snyggt jobb, bara en snabbis som tog kortare tid >FY
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns inget bra sätt att göra när det är höjdskillnad mellan vägg och grund. Enklast kanske att bara plåta igen det med en smidig liten låda upp i vettig höjd
 
A avh67f skrev:
Finns inget bra sätt att göra när det är höjdskillnad mellan vägg och grund
Vad då inget bra sätt, bara sluta med guling under mark, trä på en svart PEM-slang upp till skydden, ser nog mycket bättre ut än gula ormar utmed huset.
 
B
Hos oss slutar de gula rören under mark. In i det gula röret har vi en rostfri flexibel slang som enkelt kan formas innan man kommer in till plåtskydden på panelen.

Mellan gula markrör och flexröret är det x antal varv eltejp för att täta. Ligger under mark. Typ ett sådant rör:

Flexibel metallisk spiralformad slang eller rör på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror röret var för solvärmesystem egentligen, från elektrikerns bra att ha låda. Så det går ju att få en lite snyggare övergång, gula rör är ju inte så kul att se.

Ingen aning om vad regelverken säger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.