Har tänkt göra lite rördragningar och använda mig av Vattete klämringar främst. En fundering jag har är om jag köper ett t-rör med 28mm klämringar och sedan vill ansluta en kulventil r25 vattete på ett av utloppet, kan jag då ta bort klämringen och lina för att sedan fästa den utvändiga kulventilen? Egentligen vill jag ha ett t-rör som är 28xr25x28 men vattete verkar inte ha det i sitt sortiment.

Mvh
Richard
 
Rickard.
Nej det går inte men du kan t ex köpa vatettes 28 T-rör, 28 klämrings-kulventil och en 28 dubbelmutter.

Va:s 28mm klämring har någon metrisk fingänga och inte rörgänga.
 
  • Gilla
rilo
  • Laddar…
Det verkar inte säljas någon dubbelmutter som är 28mm på rinkaby rör, kan ett alternativ vara att sätta dit en rörstump och sedan en 28 x r25 rak övergång, därefter r25 inv. kulventil?
 
Krilleman
R rilo skrev:
Det verkar inte säljas någon dubbelmutter som är 28mm på rinkaby rör, kan ett alternativ vara att sätta dit en rörstump och sedan en 28 x r25 rak övergång, därefter r25 inv. kulventil?
Vatette saluför inga dubbelmuttrar som är 28mm.

Och är gängan 25 i kulventilen så är detta en bra produkt för att komma vidare i din installation:

https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-press-overgangsnippel-cu-28x25r-utv/

Övergångsnippel i metall med gängad anslutning på ena sidan och slät anslutning på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag hittar 28mm på vatette och ahlsell hemsida som beställning men inte helt lätt att hitta butik, kanske bara är för specialbeställning eller att det ska komma jag vet inte.

En rörbit funkar men du kan också bygga med gängade delar beroende på vad du är ute efter, typ 25 T-rör och två 28xR25.
Finns nästan oändligt med alternativ ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
rilo
  • Laddar…
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Jag hittar 28mm på vatette och ahlsell hemsida som beställning men inte helt lätt att hitta butik, kanske bara är för specialbeställning eller att det ska komma jag vet inte.
Ja se där, nyhet från deras sida. 👍👍👍

Kikar man i produktkatalogen för 2024 finns detta att läsa:

Tabell och bild av dubbelskruvkoppling med mått och artikelnummer. Varje rad visar dimension, artikelnummer, version och RSK-nummer för olika storlekar.
 
Krilleman
Kikade precis lagerstatus på denna 28mm dubbelmutter på centrallager hos grossisterna:

0st Dahl
0st Solar
34st Ahlsell

Oerhört roligt att lära sig något nytt på en fredagskväll!

Tack @Rickard. + byggahus.se! 😊😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.