Hej,

Jag håller på med källarrenovering där nya väggar skall muras (leca) och putsas. Eldragning i taket (till belysning mm) behöver av olika skäl vara utanpåliggande. I väggarna vill jag dock gärna ha infällda kopplings- och apparatdosor och osynlig eldragning

Hur gör man övergången mellan infräst och utanpåliggande? Låter man bara elröret mynna i väggen uppe vid taket och så drar man kabel hela vägen. Eller sätter man lämpligen en utanpåliggande dosa? Vill helst undvika för mycket "grejer" i tak och på vägg dock.

Förslag mottages tacksamt.

-h
 
Kan du inte fälla in en kopplingsdosa i väggen och låta det gå utanpåliggande därifrån? Sätt dosan så nära taket som möjligt.

Om du låter röret mynna ut vid taket så bör du nog skala en EKK eller liknande.
 
Jag hade lagt en försänkt dosa med lock, finns ju lock som leder ut kabel.
 
Som eriobe säger. Sätt en infälld kopplingsdosa nära taket. Dra ett tomrör från dosan och låt det mynna i takvinkeln, så har du ett ställe att dra i kabeln från taket och göra övergången till infällt i dosan.
 
Ok. Tack för tips. Uppfattar det dock som att erirobe och thomasx tyckter att jag skulle dra utanpåliggande direkt ifrån dosan och använda mig av ett lock med urtag för kabel. Du (Marc) däremot tycker att jag skall köra i rör ifrån kopplingsdosan och låta det mynna vid takvinkeln. Jag är nog inne på det senare.

En relaterad fråga. Finns det speciella dosor för infräsning? Hur fäster man dosan i lecan? Bara med lite bruk eller finns det någon typ av skruv för ändamålet?

-h
 
Gör som Marc sa. Sätt dosan nära taket, ovan strömställare eller vart du nu har tänkt placera den och dra en slang/rör som mynnar ut i mitten av taket i vinkeln tak/vägg. Skala upp en EKRK och dra in EK:n i röret och klamra den oskalade biten i taket.

//Patrik
 
sajjen skrev:
[länk]

Har aldrig använt de själv, men har hört att det funkar fint att fixera med fogskum.
VIlken tur att jag precis har köpt sex stycken sådana då;)

-h
 
sajjen skrev:
[länk]

Har aldrig använt de själv, men har hört att det funkar fint att fixera med fogskum.
Ja, jag tycker att de är väldigt bra så jag kan allt rekommendera dem.
Tänka sig, jag rekommenderar en sak från RUTAB... vad ska hända näst, grisar som flyger och kor som pratar?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.