Hej!

Har ett dike på min tomt, och skulle vilja ersätta en del av diket med nedgrävda dräneringsrör, det vill säga en typ av täckdike. Någon som vet hur man gör i skarven av vanligt öppet dike till nedgrävda rör?
 
Vad jag känner till så gör det inget speciellt i övergången.
Ibland är det raka kanter ibland är kanterna sneda.
 
Ok men fyller man men grus eller något? Hur ser man till att det inte rinner in löv och annan skit i dräneringsrören?
 
Normalt sett ser man väl till att det är stort nog så inget fastnar i rören.
 
R
D dast skrev:
Hej!

Har ett dike på min tomt, och skulle vilja ersätta en del av diket med nedgrävda dräneringsrör, det vill säga en typ av täckdike. Någon som vet hur man gör i skarven av vanligt öppet dike till nedgrävda rör?
Är det långt dike du avser att täcka igen?
Vid en övergång från öppet dike till täckt med rör brukar vi gräva en liten försänkning vid rörets början för att inte sand och jord ska åka in i röret som man sedan får hålla rent ibland..
 
Sorry, är newbie på detta :) Är väl 30 meter kanske, men sedan skall rören kopplas in till en brunn. Utloppet från brunnen är sedan kopplat vidare till nedgrävda dräneringsrör som går vidare utanför min tomt. Så viktigt att rören inte blir fulla med skit.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ok 30m då ska du någ ha minst ett 160-200mm rör för annars kommer det att sätta igen sig kan vara vettigt att efter 15m ha en spolbrunn alltså en T-gren så att man kan spola ifall det skulle bli stopp.
 
Jag skulle säga att man inte går över från dike till dräneringsrör. Man lägger rör med slät insida, tex avlopsrör om det är mindre dimensioner. Vill man dränera sträckan som täcks kan man lägga ett dräneringsrör parallellt. Men men utan en öppen ände på den höga sidan.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle säga att man inte går över från dike till dräneringsrör. Man lägger rör med slät insida, tex avlopsrör om det är mindre dimensioner. Vill man dränera sträckan som täcks kan man lägga ett dräneringsrör parallellt. Men men utan en öppen ände på den höga sidan.
Vem har skrivit dräneringsrör i diket?
 
Har du läst det första inlägget?
 
R
D Daniel 109 skrev:
Har du läst det första inlägget?
Citera det du avser du rör till många trådar helt i onödan..
 
Jag vill både leda bort vatten och dränera området. Jag gillar inte idén med ett helt öppet rör i diket då jag inbillar mig det kommer sätta igen ofta. Men jag kanske kan rensa ofta.
 
R
Då är det bäst att ha både dränrör och ett markrör som leder det större flöderna av vatten..
 
R Rejäl skrev:
Då är det bäst att ha både dränrör och ett markrör som leder det större flöderna av vatten..
OK, md markrör menar du då typ vanliga avloppsrör?
 
R
Det beror på om det blir körbana eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.