Hej!
Har blivit med Makita grästrimmer dur 181z med en 1,65 mm tråd till. Har bara en vanlig villaträdgård men kört en del längs stenplattor. Tråden som följer med är helt katastrofalt dålig och går av eller måste dras ut var 20:e sekund när man kör mot stenen. Har beställt en four leaf Makita tråd nu men funderar på om man inte kunde gå upp till en 2 mm i framtiden. Plats i hålet finns för minst 2 mm och har svårt att tänka mig att maskinen skulle haverera av detta. Får såklart mindre plats på rullen men tar gärna det besväret hellre. Någon som har tankar eller erfarenhet?

mvh Rikard
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har provat grövre tråd till en stihl men det fungerade dåligt precis som många säger till just stihl och det trimmerhuvudet. Bättre att leta bra trimmertråd i rätt dimension istället. Idag finns ju en hel del att välja på om man söker lite på sidan om de vanliga stapelvarorna.
 
B
Har en ryobi, vet inte modell, men lätt och klen trimmer. Jag gick upp ca 1mm diameter på den, det fungerar klart bättre nu. Största skillnaden som jag märkt är att den tar lite längre tid på sig att varva upp, och att det är viktigt att den startar upp obelastad (ej i gräs).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Räkna med att få byta plastkåpa och kniv ofta för kniven rår inte på grövre tråd och går sönder.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Räkna med att få byta plastkåpa och kniv ofta för kniven rår inte på grövre tråd och går sönder.
Ok. Vilken kniv är det som går sönder? Varför skulle kåpan gå sönder av lite grövre tråd?
 
R Richie76 skrev:
Ok. Vilken kniv är det som går sönder? Varför skulle kåpan gå sönder av lite grövre tråd?
Det sitter ofta en liten kniv på kåpan som kapar tråden i rätt längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.