Är det någon/några som byggt hus med ett "förlängt" tak över uteplatsen?
Istället för att bygga någon altantak eller liknande tänker vi en husmodell med förlängt tak så man får en skuggad del ute på altanen.
Det innebär också att solljus inte når in i huset och det blir kanske lite svalare utan direkt solljus in i huset?
Tänker på tex LB hus Optimal 113 som är byggd på detta viset.
Vad finna det för nackdelar med att bygga på det viset?
De flesta hus tycker jag inte byggs så?
 
Bodde i en lägenhet med fönster från golv till tak rakt i söder, med en smal balkong utanför. Balkongen över bildade ett tak över våran. På sommaren när solen stod högt var fönstrena skuggade, men på vintern när den stod lägre så sken den in genom fönstrena. Jag tycker detta var ett så lyckat arkitektoniskt knep att jag gärna skulle bygga hus på samma sätt. Men då blir det ett ganska smalt skärmtak, kanske två meter.
 
BirgitS
Bodde förut i ett hus där vardagsrummet hade fönster resp. fönster + balkongdörr mot sydväst. Över balkongen var det ett enkelt skärmtak som stack ut max 1,5 m. Det var väldigt tydligt att det var mörkare i den del av vardagsrummet som var vid balkongen än i delen vid fönstret. Ljus är inte bara direkt solljus utan även ljus från en ljus himmel, även om den är molntäckt.

Men utskjutande tak är vanliga i delar av världen med stark sol, t.ex. takförsedda verandor i sydöstra USA och i Australien, men de brukar inte skjuta ut mer än 1-2 m tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.