Hur har ni gjort med alla överblivna massor, såsom rötter, stenar och annat som har blivit över när byggnissarna har grävt ur för grunden m.m

Har ni betalat för att dem fraktar bort det eller?? Vad är rimligt att ge per lass i så fall.. Vi har fått en hel del sånt material över som vi behöver få bort för att de ska kunna schakta av tomten...

Har ni några idéer så skriv dem gärna
 
Kolla med de närliggande bönderna, inte sälan är de sugna på att fylla ut någon håla eller så... Kanske någon kan tänka sig att hämta massorna gratis i så fall. Att ta dit en grävmaskin och köra bort massorna med lastbil är inte gratis... Stubbar är det dessutom ofta miljöavgifter på (miljöfarligt avfall).
 
Beroende på läge ork och moral så brinner stubbar riktigt fint om man sågar upp dem och låter dem torka en soomar
 
Glöm bara inte att stubbsågning sliter kedjor. Jag menar, hur kul är det att fila kedjan mellan stubbarna. ;)
 
Stubbar är ruskigt dyra att deponera, vi grävde ner skiten, när de förmultnat så sjunker väl nivå'n lite men det får vi fixa då.
 
Vi lät vår grundentreprenör frakta bort allt för att bli av med "skräpet" på en gång. Det var massor med jord och rötter, bla stora tallrötter, vet inte hur många lass det blev men han tog 32000:- för det. :( Och då var inte själva avtäckningen inkluderad. Det tog han ytterligare x-antal tusen för. Men, men...tomten blev ren och det är rätt skönt. :)



 
Stubbdeponering verkar skilja mycket mellan olika komuner? Vissa verkar bar kunna lämna in dem och andra skriver att det är dyrt.

Vänner till mig i skåne hittade en man som tog ner träden och tog hand om stubbarna gratis emot att han fick virket. Enligt min mening tyder det på att det inte är så dyrt att göra sig av med stubbarna.

/Zeb
 
I vår kommun så tror jag att det bara är företagen som åker på en dyr avgift för att slänga stubbar, som klassas som miljöfarligtavfall.
Men om du som privat person slänger dem själv så ska det inte kosta något :-/.
Vad jag har fattat det som.

Vi grävde ner endel stubbar och rötter i en hörna på tomten som kommer vara gräsmatta sen.
Visst den kanske sjunker lite men det får vi väl fixa till då.
Samtidigt fick vi ju lite fyllnadsmassa ;D.

/TLA
 
Zeb skrev:
Stubbdeponering verkar skilja mycket mellan olika komuner? Vissa verkar bar kunna lämna in dem och andra skriver att det är dyrt.

Vänner till mig i skåne hittade en man som tog ner träden och tog hand om stubbarna gratis emot att han fick virket. Enligt min mening tyder det på att det inte är så dyrt att göra sig av med stubbarna.
/Zeb
Det beror väl i största grad på vad han gjorde med stubbarna! Kanske hade han mark där han kunde gräva ner eller deponera stubbarna.. Inte säker att dom kom till kommunen direkt..
 
Jag har en separat kedja som är till för stubbar och annat grovsågande som spillvirke som det kan vara spik i osv. Den kedjan vinner ingen vashetstävling mer men den duger till sånt
 
Stenar kan väl någon annan ha nytta av som fyll men stubbar brukar ju vara ett känsligt ämne... Vår grävgubbe vill lägga ner dom i bakkanten på vår tomt där vi behöver upp ca 1m.
 
Kommunen tar det facila  ;) ;) priset 965:-/ton + moms för stubbar, i Kalmar!!
 
395 kr/ton för stubbar i Täby(Stockholm)
 
massorna finns i Kalmar. Det är mest stubbar, kvistar och gamla rötter.....
 
Vi fick betala 700 kr lasset! Och det var mest rötter....
5 lass blev det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.