Hej!

Har en Gardena smart sileno+ 1300 hemma som fungerat utmärkt första säsongen. Denna säsong har "godis", som den heter, börjat bete sig underligt. Varenda litet hinder som godis kör över tolkar den som att den har kört in i något, bromsar och vänder. Det kan vara ekollon, småstenar, små grenar, skarvar mellan plattor eller annat smått som har funnits där även tidigare år men vilket då inte varit problem att köra över utan att vända.

Jag hörde av mig till gardena service och de kallade det "överaktiverade" krockpelare vilket låter troligt. Jag ringde två serviceställen i närheten som Gardena rekommenderat men inget av dem kände till varken frasen "överaktiverade krockpelare" eller symptomen jag beskrev. Är det någon här på forumet som upplevt samma sak och kommit fram till en lösning på verkstad eller hemma?

Tack!
 
Vill minnas att dessa maskiner nyttjar magnetavkänning av karossrörelsen. Rubbas magneten ur position så kan maskinen bli överkänslig.
Utgår från att du har vänt på maskinen och rengjort den från gräs.

En serviceverkstad för husqvarna/gardena ska kunna kolla din maskin.
 
Jag vet inte om du snackat med hyrep i Trelleborg (kanske fel ände Skåne) men jag har hört att de ska vara duktiga på Gardena (vet ej om det gäller robotklipparna)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte om du snackat med hyrep i Trelleborg (kanske fel ände Skåne) men jag har hört att de ska vara duktiga på Gardena (vet ej om det gäller robotklipparna)
Vi köpte vår R70 av dom. Bra ställe med närapå komplett reservdelssortiment för gardenaprylar.
Har ej behövt service men gjorde en programuppdatering av klipparen för några år sedan och köpte nytt batteri av dom.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte om du snackat med hyrep i Trelleborg (kanske fel ände Skåne) men jag har hört att de ska vara duktiga på Gardena (vet ej om det gäller robotklipparna)
Tack! Detta är ett ställe gardena rekommenderade men har inte ringt dem, inte det närmaste tyvärr. Ringer dem imorgon.
 
E etompau skrev:
Vi köpte vår R70 av dom. Bra ställe med närapå komplett reservdelssortiment för gardenaprylar.
Har ej behövt service men gjorde en programuppdatering av klipparen för några år sedan och köpte nytt batteri av dom.
Tack
 
Jag fick inte igång min sileno alls. Krocksensor aktiverad. När jag googlar så är det ett vanligt fel på sileno och HQ 310/315. Magneter kan ha hamnat fel eller karossen som ligger fel enligt HQ.
 
Akoa Akoa skrev:
Jag fick inte igång min sileno alls. Krocksensor aktiverad. När jag googlar så är det ett vanligt fel på sileno och HQ 310/315. Magneter kan ha hamnat fel eller karossen som ligger fel enligt HQ.
Har du fixat det själv?
 
Nej. Googlade och det fanns en tråd på det här forumet om hur man kan fixa det men eftersom den är splitter ny så lämnade jag in den. Ska få en ny nästa vecka. Men min gick inte igång alls efter att den startat upp och gjorde sin kalibrering så din kanske har något annat fel?
 
Akoa Akoa skrev:
Nej. Googlade och det fanns en tråd på det här forumet om hur man kan fixa det men eftersom den är splitter ny så lämnade jag in den. Ska få en ny nästa vecka. Men min gick inte igång alls efter att den startat upp och gjorde sin kalibrering så din kanske har något annat fel?
Tack! Hörde av mig till clas ohlson där jag köpte den och det var bara att lämna in så det får bli så, garanti kvar (y). Hade varit kul att titta lite själv dock får leta efter tråden.
 
  • Gilla
HenksTillman
  • Laddar…
Svarar på mitt eget inlägg.

Jag hörde av mig till Hyrep i Trelleborg och frågade om det var något jag själv kunde göra. De hörde av sig på dagen efter, en lördag(!), med instruktioner på hur man rengör de bakre krockpelarna. Jag "ryckte" av huven, den sitter relativt hårt, rengjorde maskinen generellt vilket var väldigt enkelt när huven var av.

Skruvade av de två bakre pelarna från deras respektive bas och rengjorde i sätena (under pelarens infästning), se gult nedan. Där satt en del gräs som plattats till en gräskaka. Skruvade fast pelarna igen och tryckte tillbaka huven. Allt fungerade som vanligt igen, "överkaktiveringen" verkar ha försvunnit.

Tack Hyrep i Trelleborg, ni sparade mig två resor till Trelleborg, reparationsavgift och inlämningstid!

GetAttachmentThumbnail
 
  • Gilla
Trelle67 och 1 till
  • Laddar…
Japp dom är kvicka på att svara.
OK, så det var rengöring som behövdes.
Vi använder en enkel tryckluftskompressor för att blåsa rent under klipparen, kanske var 2-3:e vecka.
Dock har det inte blivit klippt mycket denna säsong.
 
E etompau skrev:
Japp dom är kvicka på att svara.
OK, så det var rengöring som behövdes.
Vi använder en enkel tryckluftskompressor för att blåsa rent under klipparen, kanske var 2-3:e vecka.
Dock har det inte blivit klippt mycket denna säsong.
Det var rengöring som man måste plocka av kåpan och skruva av pelarna för att kunna göra. Går alltså inte att komma åt genom att blåsa eller borsta från undersidan eller för den delen från ovansidan.
Nä min har också stått still det mesta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.