Hej,

Några kommentarer på detta? Är det ok med dessa "hål" rakt in i fasaden?
Plåtfiirman står på sig och anser detta fackmässigt. De skall tydligen täta med silikon (någon utomhustyp). Känns mindre bra, vad säger ni som vet mer?

Skall inte underblecken sticka ut utanför ytterpanelen?



Underfönster1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Underfönster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • triangelfonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • överbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kan meddela att underbläcket är för kort. Du får inte dit underbrädan! Underbläcket ska sticka ut ca 45mm utanför panelen. gör om gör rätt!
 
Det är ju spår i fönstren, där ska underbläcket tryckas upp och poppnitas fast. Ser ut som plåtslagen inte har den rätta kunskapen tyvär...
 
Tack! vad tror du om hörnet på triangelfönstret? Ser ju inte tätt ut? utomhussilikon? kan det anses fackmässigt?
 
Skulle haft en större bild på det, Är det vindskivan som är ovanför fönstret? eller har du större takutsprång ovanför som man inte ser? ca 45 mm är från underbrädans utsida och inget annat bara så det är klart!
 
Det är ytterpanelen du ser. Finns inget annat ovanför som sticker ut. Vi tycker själva det ser ut att vara hål rakt in mot vindskivan, det svarta som syns. Skall inte själva uppviket vara så pass högt bakom att det tätar? Underblecket där är ju definitivt inte heller tillräckligt långt ut då.

Vi har till och med betala textra för att de skall plocke der ytter och innerpanel för korrekt anslutning....
 
Vart ser du spåret? Okunnig om detta....
 
Nej det ser inte ut att vara riktigt gjort som sagt är underbläcket är för kort ska va 3 cm utanför på trä och 4 cm på sten. Fråga plåtslagaren att ta fram ama och visa vart det står att han får göra så (I ama står det hur arbeten ska vara utförda).
 
oleg skrev:
Det är ju spår i fönstren, där ska underbläcket tryckas upp och poppnitas fast. Ser ut som plåtslagen inte har den rätta kunskapen tyvär...
Ser ut att vara sp fönster då är blecken fasats korrekt men som sagt fel på andra set.
 
Ja, det är SP.

Det finns altså uppstyrt i Bygg AMA med hur lånt ut underbleck skall vara?. Hur är det med uppviken? Kan de tätas med silikon? De tycker jag ser riktigt dåligt ut med glappen på bild et toch två de första). Bör inte fodret ligga emot? Silikon?
 
...jag menar om de rättar då droppet blir minst 3cm, så känns det fortfarande inte riktigt "tätt" utfört anser jag. Är det enbart droppet som är problemet m.a.o?

Tacksam för era svar!
 
Klantarsel.....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Blind eller första försöket?
 
Bild tre ovanifrån blev vi aningens förvånade över. Två fönster o en balkongdörr sitter nära varandra. Vi har beställt ett långt överbleck och tänkte (såklart) att man sätter detta utan att skarva det på två ställen (bild visar ena stället). Varför skulle man vilja skarva på det sätt de gjort? De anser att de gjor tarbtet efter konstens förmåga och fackmässigt.
 
Jag är tacksam över några konstruktiva "fel" utöver 3cm regeln. Jag tror inte jag kommer framåt genom att kommunicera det jag egentligen tycker, vilket är helt i linje med era kommentarer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.