När frågan "Hur mycket kostar ett hus?" kommer upp då och då här på forumet så brukar svaret komma direkt: "Det kostar ungefär mellan 15-20k per m2."

Men hur är det egentligen med den övre gränsen på 20k, hur säker är man om man räknar med den? Är det någon som hamnat över 20k, och berodde det i så fall på speciella omständigheter?
 
Det är väl självklart att det egentligen inte finns ngn övre gräns - bygger du med guldkranar och platinagolv så lär det nog kosta på ;)
10-20 kkr (30 ser man ibland) är ju en "normalkostnad".
Räknar man med 20 kkr / kvm - gör det att en 200 kvm villa kostar ca 4 mkr i byggkostnad - vilket väl får anses som en ganska lyxig villa - eller så har man väldigt komplicerade grundförhållanden :)

/K
 
Jag är med på att det *går* att bygga över 20k. :) Men jag har aldrig sett någon här på forumet uppge att de kommit över 20k, därav min fundering. Vore intressant att höra om någon kommit över den magiska gränsen, och vad det berodde på i så fall.
 
hmm..
När jag räknar på våran kostnad lite snabbt, Så hamnar vi faktiskt på ca 23 000:-/kvm, då är detta inklusive allt. Men ändå... Är ett parhus på 147 kvm på ett attraktivt område, men iaf.
 
Efter träff med Sävsjöträhus fick vi en kalkyl som låg på drygt 19500:- kvm. Detta var enbart för grundstandard utan några tillval exkl. tomt.
I mina ögon kändes detta ganska saftigt.
 
Jag antar att det är rena byggkostnader som nämns, alltså ingen tomt eller trädgård eller så, men inkl. grund?

Det vore intressant att få veta lite om vad det är som fått priset att dra iväg, typ specialtillval eller dyl.
 
Vår erfarenhet är att elen kostar mycket och köket beroende på tillval. Varje spott är dyr och datorsystemen är inte heller gratis, granitbänkar är mycket snyggt men också dyrt.

Vi hade då en kvadratmeterkostnad mindre än 20000, men vi skrev kontrakt för nästan 3 år sedan. ( lite svårt att säga för priset för vår dubbelcarport inkl förråd är inbakat i totalkostnaden)
 
Redigerat:
Well - sök på nybyggnad på hemnet, stockholms län och titta på storlekar och priser.

150 kvm för 5 MSEK är väl minst vad man hamnar på...

Så: 5 MSEK/150 Kvm = 33333 kr/kvm

Eller så tar du en titt på det här fina nybyggda huset: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/237314
7.2 MSEK för 238 kvm 30252 kr / kvm
 
Mikael_L
Fast nu jämför du jalapeno med paprika. För i hemnetpriser är tomten inkluderad.
 
Iofs - my bad

Så man får dra av 1.5-2 MSEK för tomten i stockholm.

3 MSEK för 150 kvm gör prick 20000 kr/kvm då istället ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.