Jag har fastnat för frånluftsväxlare (FTX) som värmekälla. Modell Östberg eller liknande tror jag det är, för medelstor villa. Liggande modell för installation på vinden. Plus vattenburen elvärme. Är den godkänd av boverket ? Och väsnas den mycket? Alltså om det går oljud i rörena? Erfarenheter. MVH, PerOF
 
Östbergs HERU aggregat har funnits en tid och det finns många goda erfarenheter av dessa på forumet.
Testa att söka efter "HERU" här på byggahus så ser du massvis av trådar om det.

Jag har själv ett HERU 130 S2 som jag är väldigt nöjd med. Det är monterat på vinden ovanför sovrummen och hörs knappt.
 
Tänk på att FTX inte är en värmekälla utan minskar bara förlusterna från ventilationen. Ska du verkligen ha direktverkande el i golvet? Jag tycker du borde komplettera med en luft-vatten eller bergvärmepump istället
 
Är lite skeptisk till värmepumpar. Men om man ser det statistiskt så har värmekällan ganska liten betydelse för totalekonomin i en modern välisolerad bostad. Utan det gäller att klara kraven på enklaste sätt. Tror jag sett nån stans att eldningen på sommaren är över 30% av årets förbrukning. Dvs tappvatten och torktumlare varmluftsugnar och såna förbrukare används året om och återvinns alldrig utan vädras bort. Plus att det är samma väder på julafton och midsommar. MVH, PerOF.
 
Hej, jag köpte och installerade ett heru 160 tec för ca ett år sedan. Sedan installationen har jag noterat att
1. Städning pga damm har i princip upphört
2. Det är inget värmesystem, däremot förflyttar systemet värme från kaminen effektivt och höjer värmen ett par grader i hela huset.
3. Jag kollar varje dag på fjärrkontrollen för att få koll på att FTX:en är på - systemet är knäpptyst (vi har iofs 5 barn så ibland finns det alternativa ljudkällor…)
4. aggregatet sitter på väggen i garaget och installerades på mindre än en dag - då var rören redan dragna.
5. Här kan du se en bild på installationen https://byggaombloggen.com/2016/02/25/ftx-ftw/
 
(1) Du skriver likströmsmotor i bloggen. Betyder det att du har en transformator någon stans?
(2). Det ser ut att vara olika slangar för till- och frånluft. (3
) Är torktumlaren och köksfläkten anslutna till FTX? Tackar! Mvh, PerOF
 
Snailman
Ftx har 4 anslutna slangar, en för tilluft, en för frånluft, en för uteluft och en för avluft, de båda sistnämnda ska kondensisoleras, och mynnar på utsidan av huset. De ska helst inte sitta bredvid varandra, utan minst tre meter emellan, så man inte råkar mäta tillbaka använd luft in o huset igen.
 
Nu ska jag slänga in en brasklapp. Jag har rekommenderat Östbergs rätt länge nu men har slutat med det. Sen dom slutade med ebm papst motorer har det bara gått utför. Tror inte jag har haft ett aggregat som har haft motorer som hållt hela garantitiden ut utan att lagret gått eller motorelektroniken skjuter glassäkringar. Bedrövligt.
Välj gärna ett aggregat men välj ett med ebm-papst motorer.
Mina fem cent.
 
Är det likströms- eller växelströmsmotorerna som håller bäst? Och hur känner man igen en papst-motor? Mvh, PerOF
 
Nu har jag kollat på papst hemsida på internet. Den är på engelska. Ser ut som att de utfärdar certifikat på sina maskiner. Men informationen är väldigt tekniskt alltsammans och till professionella köpare. Jag gissar att certifikaten är på tyska vid leverans. Mvh, PerOF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.