Är det någon som byggt Örementhus. Och i så fall är ni nöjda?
 
Nej, men var och tittade på deras visningshus i söndags i Eslöv. Gillade inte riktigt det jag såg - ett hus i 90-talsdesign utan några smarta arkitektoniska lösningar. Att säljaren uppenbart inte var intresserad att sälja gjorde inte saken bättre ....

Lustigt med säljare som inleder ett samtal med att påpeka att "det här är nog för dyrt för er", "husförslag finns på hemsidan". Skall sluta gå på visningar direkt efter skogspromenad

Hur som helst, de bygger säkert bra hus, men deras säljare borde skickas på kurs. Av tre kontakter med deras säljare har tre resulterat i att min lust att ta reda på mer om huset minskat, och jag blivit mer övertygad om konkurrenternas fördelar. :-/
 
aiskylos skrev:
Lustigt med säljare som inleder ett samtal med att påpeka att "det här är nog för dyrt för er", "husförslag finns på hemsidan". Skall sluta gå på visningar direkt efter skogspromenad


:D :D :D

Vad definierar du som "90-talsdesign" förresten?
 
90-talsdesign? Ok, berättigad fråga!

Valmat tak, vita spegeldörrar, guldinläggningar (!) i badrumsinredningen, spräckliga tapeter (inte örementhus fel), klinkers i grälla färger.

Märkligt nog var köket i helt modern stil med eksnickerier och rostfria apparater.

Tja, smaken är som baken, men det här förstår jag mig faktiskt inte på - varken från husföretaget eller byggherrens sida.
 
Själv tyckte jag att själva köket var lite dåligt placerat. Det kändes som det var placerat ute i hallen och att det var omöjligt att placera matbordet i direkt anslutning till det. Och "hemmabio-rummet" var lite svulstigt. Dessutom undrade jag lite om avrinningen från taket med så liten lutning på den knäckta delen. Men ytterväggar och finish verkade ganska gedigna.
 
aiskylos skrev:
Valmat tak, vita spegeldörrar, guldinläggningar (!) i badrumsinredningen, spräckliga tapeter (inte örementhus fel), klinkers i grälla färger.

Märkligt nog var köket i helt modern stil med eksnickerier och rostfria apparater.

Tja, smaken är som baken, men det här förstår jag mig faktiskt inte på - varken från husföretaget eller byggherrens sida.
Visst var innerdörrarna i ek, det har jag för mig. Hur som helst så har inget av det något med hustillverkaren att göra utan är köparens val. Är det sådant man tittar på när man går på husvisning för att välja husleverantör så tycker jag att man ska tänka om.

Dock tyckte jag själv inte om planlösningen, men även där har man tämligen fria händer.

I stort sett tyckte jag att det var välbyggt, med bra material och hyfsat prisvärt för sin storlek. Innerväggarna var lite B. Gips på plåtprofiler blir lite bongotrumma och förnedrar ytterväggarna som är 30cm lättbetong. Fy. Men det kan också fixas för ett pris...

Taket förvandlade dock huset till ett "nittiotalshus", det kan jag hålla med om.
 
Alltid kul att höra folks tankar runt xx-talsdefinitioner.
Jag skulle, på den beskrivningen, kalla det ett åttiotalshus.
Typ årsmodell 88.
Men å andra sidan har jag inte riktigt klurat ut vad som är nittiotal. Funderingar finns dock:
Modulhus, med påspikad snickarglädje i form av ett nock-kryss målat i något annorlunda färg...pastellnånting eller aprikos, är väl en het kandidat.
 
Det stämmer nog att innerdörrarna var i ek. Vi har varit på så många husvisningar på sistone att det börjar bli svårt att hålla isär dem. Exteriört tyckte jag huset andades sent 80-tal - tidigt 90-tal, men interiören och ffa köket var modernare.

Hur som helst, behållningen med utflykten blev promenaden i området, som var fyllt av nybyggen. Stilarna spretade rejält, allt ifrån sobra nyfunkishus till southfork-villor och däremellan massor med hus som man kände igen från huskatalogerna.

Också kul att se alla svettiga nybyggare som la sten på uppfarterna eller sådde gräs. Det ser man ju fram emot!
 
Framerate, naturligtvis är det inte det primära på en husvisning tapetval eller köksluckor. Däremot är det ett medvetet val från husföretagets sida att välja ut just detta hus att visa upp (de bygger åtskilliga hus i samma område). Husstilen i stort däremot är en indikator på vilken inriktning företagets arkitekt jobbar mot, och i det här fallet tyckte jag det var en mossig design som skar sig mot mer moderna inslag, som t ex köket. Säkert byggherrens val i stort, men likväl inget jag skulle vilja visa upp i mitt skylffönster som husföretag.
 
Var också på husvisningen och jag tyckte det var jättefint. (kan ju bero på att vi bygger ett nästan likadant hus fast planlösningen är annorlunda. Bygger på samma gata tom )
Vi valde först Örementhus då brorsan byggt med delad entrepenad med dem förra året och det blev jättebra och så känner vi vd:n.
Men eftersom örementhus såldes förra året så gick vår säljare till Haaks stenhus istället så vi hängde på honom dit och fortsatte på samma hus...
Efter ett tag så ringer han och berättar att han fått ett erbjudande som han inte kunde tacka nej till och det var då vd posten på Örementhus
Ja ja det hade man ju inte tackat nej till men vi stannade kvar på Haaks denna gång eftersom vi skrivit kontrakt där....
Brorsans bygge kan ni se här:
http://hem.bredband.net/marhof/
Ps Det mesta på huset är gjort av familjen. Det är min sambo som kaklat kök, badrum, putsat fasaden mm
 
Smaken ÄR delad. :)
Själv är jag lite vilsen i vad jag tycker är snyggt när det gäller exteriören. För mig är konstruktion, materialval, planlösning och läge (och ekonomi) långt före exteriören.
Jag vet att det finns många som köper hus efter exteriören och sedan går vidare, ogenerade över att skyltfönstren i köket är tänkta för en vacker utsikt och inte en villagata. Oups, detta var lite OFF TOPIC! :)

Jag är djupt imponerad över den lilla orten Eslöv mitt i Skåne. Jag tror inte att någon ort i hela Sverige har så många nybyggda hus i förhållande till antal invånare. Otroligt!

Och vilken blandning! Allt från basic till teglade jättekåkar.

Kul när man körde in på området och möttes av en hel svärm små skyltar med husleverantörer!
 
aiskylos skrev:
Hur som helst, de bygger säkert bra hus, men deras säljare borde skickas på kurs. Av tre kontakter med deras säljare har tre resulterat i att min lust att ta reda på mer om huset minskat, och jag blivit mer övertygad om konkurrenternas fördelar. :-/
Jag har fått ett väldigt positivt intryck av Örements personal. Det är så positivt att om jag skulle hitta en tomt på egen hand (som jag har råd med alt vinna några miljoner på lotto) så kommer jag nog att anlita örement som leverantör.
 
Jag kan förståss ha haft otur med de jag träffat. Vid två av tillfällena var väl inte förutsättningarna de bästa för ett längre samtal kring byggteknik eller arkitektur. Mässor med massor av folk har nog ett helt annat syfte.

Och visst är konstruktionen viktigare än exteriören! Var hittar jag ett husföretag som inser det?

Eslövs satsning är offensiv så det räcker, ett klart föredöme framför kommunerna i sydvästskåne som är segare än sirap.

Alla tycker visst inte om Eslövs expansion, eller snarare den förtätning som man håller på med i befintliga villaområden. Bingo för kommunen som inte behöver bygga nya skolor och VA-nät, men trist för de som bott där från början och förlorar grönytor och utsikt. För min egen del föredrar jag helt nya områden.
 
aiskylos skrev:
...men trist för de som bott där från början och förlorar grönytor och utsikt.
Kan tänka mig det. Smala gator och små tomter tyckte jag. Lite synd när kommunen snålar. Men intrycket blir ett annat när trädgårdarna vuxit till sig om sisådär tio år. ;)
 
Vi har varit i kontakt med Örement hus och fram tills nu så känns det bra, men vi får kalkylen imorgon så vi får se om allt känns bra även efter vi har öppnat posten.
Lycka till!
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.