Som rubriken antar står jag inför ett val att sätta in ett öppningsbart fönster eller ett som inte går att öppna i den bastu jag planerar att bygga i vårt gamla pannrum.

Nuvarande fönster som är gammalt går att öppna och av säkerhetsskäl har tidigare husägare därför monterat ett galler innanför. Detta vill jag ta bort främst av estetiska skäl. Fönstret finns på baksidan av huset och i insynsskyddat läge.

Hur hade ni gjort/tänkt? Det finns ju både för och nackdelar förstås.

Gammalt öppningsbart fönster med ett säkerhetsgaller och utsikt över trädgården i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det över huvud taget någon anledning att ha det öppningsbart?
 
yonna yonna skrev:
Finns det över huvud taget någon anledning att ha det öppningsbart?
Det är en väldigt bra fråga! Jag vet inte om det kan vara praktiskt ibland eller om det är helt onödigt. Därför jag ställer frågan här för att höra vad andra tycker och tänker.
 
Öppningsbart eller ej gör ju inget direkt för inbrottsrisken som dock hjälps av gallret en del.

Enda anledningen att ha ett öppningsbart är väl för genvägen att langa öl in och ut :)
Men det känns inte som det är värt att byta ut det bara för att få ett icke öppningsbart.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Öppningsbart eller ej gör ju inget direkt för inbrottsrisken som dock hjälps av gallret en del.

Enda anledningen att ha ett öppningsbart är väl för genvägen att langa öl in och ut :)
Men det känns inte som det är värt att byta ut det bara för att få ett icke öppningsbart.
Angående inbrott så har jag hört att tjuvar ogärna klättrar in och ut genom trasiga fönster men om det är öppningsbart så slipper de det eftersom det trasiga glaset kommer ur vägen när man öppnar det. Det är alltså enkelt att alå sönder rutan och öppna med handtaget. Men det kanske bara är en skröna att det är på det viset.

Nuvarande fönster är från 1961 och det är dags att sätta in ett nytt helt enkelt.

Ja, vintertid kan man ju tänka sig att ha ölen precis utanför fönstret förstås. Å andra sidan kan man ju behöva gå ut och svalka sig ibland så just det kanske ändå inte är huvudsyftet i så fall. Men just att man kan öppna nån gång för att ta in och ut saker kan ju vara praktiskt.

Tänker också att det kan vara ett bra sätt att snabbt reglera ner temperaturen om man önskar det.

Någon som har bastu med fönster, öppningsbart eller inte, som reflekterat över detta?
 
Om du har ”för varmt” i bastun, har det öppningsbara fönstret ett vred/lås som du vill ta i?
 
Det är jätteskönt med ett öppningsbart fönster I bastun. Perfekt att vädra lite medans man går ut o hämtar andan. Förutsätter att det blir vedeldat.
 
Det är väldigt bra med öppningsbart fönster i bastun. För att kunna vädra ut den fuktiga luften efter att man badat. Det rekommenderas härdat glas till bastufönster. Men häromkring finns väldigt många gammla gårdsbastur med vanligt glas som har hållit i över 50 år. Beror väl på avståndet till bastungnen också.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är jätteskönt med ett öppningsbart fönster I bastun. Perfekt att vädra lite medans man går ut o hämtar andan. Förutsätter att det blir vedeldat.
Det blir inte vedeldat. Det blir ett vanligt elaggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.