På mitt jobb byts fönster. Vårt rum ligger mot en innergård och dörren mot en korridor. De gamla öppningsbara (alla tre) byttes mot tre fasta fönster. Jag ifrågasatte det och snickarna försäkrade att de kollat och dubbelkollat. Det ansågs att vi som vuxna (jobbar på skola) kunde handla rationellt och hade kraft att krossa treglasfönstret, och ta oss ut, förhoppningsvis utan att skära oss allt för mycket.
Fläktsystemet fungerar bäst när fönstren är stängda. Hmm.
Som jag tolkade deras svar finns inget krav på extra utrymningsmöjlighet. Vi som byggt nytt hus nyligen vet ju att det måste vara så!
Har de verkligen rätt eller försöker de snacka bort en tabbe? (De ska byta ut ett fast mot öppningsbart).
 
Jag kan inte svara på din fråga, men om du tar kontakt med närmsta brandkår så borde de kunna hjälpa dig tycker jag.
 
Det finns inget krav på att fönster måste vara öppningsbara. Däremot kan det vara krav på 2 av varandra oberoende nödutgångar och en sådan kan anordnas genom ett fönster.
 
Ni har väl ett skyddsombud på skolan?

Tag kontakt med henne/honom.
Vederbörande har bra kommunikationskanaler med Arbetsmiljöverket, och kan nog enkelt ta fram vilka regler som gäller.
 
Det är väl inte snickarna som bestämmer vilket fönster som skall sitta där,någon har ju beställt jobbet och då även specat materialet.
Men kolla med myndigheterna.
 
Jo, skyddsombudet är tillsagt och möte hölls med byggare och beställare. Fönstret ska bytas men motiveringen var luddig. Det tar tydligen sex veckor att få fram nytt fönster. Bra tips om brandkåren, ska kolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.