Y
Har tagit bort väggskivan på insidan utav ytterväggen, sen bort med väggisoleringen, och möttes då av huvudproppskåpets baksida...

Jag kan se dagsljuset i vissa springor så speciellt tätat är det ju inte, kanske inte ska vara heller?

Sen ledningen som kommer underifrån golvet upp till skåpet, där har de sågat som en triangel och dratt lite isolering runt kabeln, finns det något bättre idag eller ska jag sätta dit ny isolering där det försvunnit lite och troligen sprungit möss? hehe

Sen själva plåtskåpet har någon stel papp på sig, spontant började jag fundera på asfaltsplattor för det har man ju ljuddämpat datorlådan med förr, fast och andra sidan lät ju inte detta skåpet något... men hur brukar dagens elskåp vara skyddade?

Ja, jag vill veta lite kort och gott om all form av isolering kring proppskåp i yttervägg helt enkelt, innan jag bara trycker dit ny isolering och väggskiva.. :)
 
Y
Nu har elektrikern gjort sitt, och det är dags att lappa ihop väggarna.

Ska jag ta bort den gamla dåliga vindpappen som skåpet är klätt med.. Köpa asfaltplattor som jag kan klista fast på metallen för göra den stummare... eller ska jag låta det vara, eller klä in med ny nutidens vindpapp...

en annan tyckte det fanns risker med att klistra på vibrationsdämpande asfaltplattor, och tyckte isf det skulle vara på luckan, inte skåpet...

elskapet.jpg
 
Y
ingen som sett några fiffiga lösningar?
 
Risken med att rekommendera något till dig är att du överarbetar det mesta som fan och har lite svårt att acceptera hyfsade lösningar.
:D

Med det sagt så tycker jag du övertänker här. Mjukfoga lite där du ser dagsljus, fyll på med isolering likt övrig vägg och sätt innerskiva, så tycker jag räcker alldeles utomordentligt bra att göra.

15-20% av husets energi läcker ut genom väggarna, om ens det. Att ha en knapp kvadratmeter av sin vägg lite sämre isolerad kommer alltså inte ruinera dig om man säger så.
 
Y
Kan nog stämma.

Vilketsom - i detta fall var det ju inte värmeförluster utan ljud jag ville bromsa...
 
Okay, i alla fall, nu för tiden gör man inget speciellt runt eller bakom skåpen, isoleringen brukar ligga direkt mot baksidan av det och klämmas mot skivorna. Blir det 2 lager typ osb+gips? Det räcker gott för mycket ljud.
 
Y
duger latex för att täta springor man serut vilket är typ hurmycket som helst..

(bara 13mm gips sen)
 
Så länge det blir tätt så :)
 
Det finns inte mycket isolering i den väggen jag hade nog reglat på med minst 45 till. Sätt annars frigolitskiva bakom skåpet för bästa isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.