Hej alla, ny på forumet här, suger i info inför renovering av mitt livs första hus, ett gammalt sådant. Kanske vågar mig på en tråd kring det framöver
Hursomhelst, jag ser någon som öppnat upp flera väggar i timmerhus. Lämnat en balk i taket, inte satt in gåt i avsågade ändar. Håller sånt ihop både vad gäller dragkrafter att hålla ihop ytterväggar, och att bära upp belastning från ovan? Eller är det bara en tidsfråga innan dom börjar se sättningar?
Mina röda streck i planskissen är skapade öppningar utifrån vad jag kan se. Gröna är taknocken
https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj22071_1923394065-grindstuvagen-3-vendelso/
 
  • Ritning av hus med markerade rum som kök, hall, WC och uteplatser, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av tvättutrymme bredvid badrum med vita väggar och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två delade bilder på en hall och ett sovrum med trädetaljer och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust vardagsrum med beige soffa, rundt kaffe bord, hängande guld lampa och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust vardagsrum med beige soffa, träbord, kandelaber och stor pendellampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Det är oansvarigt att lämna stockarna avsågade sådär utan gåtar. Mellanväggarna är även till för att hålla ihop ytterväggarna så man kan inte bara kapa bort dem hur som helst.
Man ska inte underskatta timrets rörelser och sättningar.
Timmerhus har även förr byggs utan dymlingar och då är det bara knutarna som håller ihop huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hoppas du inte har köpt huset på bilderna. Det där ser minst sagt olycksbådande ut.
Som spekulant på gamla (timmer?)hus bör du sky klantrenoveringar och rivna väggar som pesten!
Nu är visserligen timmerstommar som regel (ursäkta pappaskämtet) rejält överdimensionerade, men det betyder inte att det går att såga bort precis vad som helst.
 
U
Jag hoppas och tror att öppningarna har en hel stock även i botten under golvnivån.
Isf är väll endast den stora i vardagsrummet som ansluter till gavelvägg som är den som skapar direkt oror. Hur ser det ut på utsidan? Finns vertikala följare monterade?

Även om de saknas gåtar i de mindre öppningarna så ser ju stockarna inte ut att kalva och skulle de börja så syns det ju direkt eftersom det är öppet. Vet du hur länge sedan det var som de gjorde ingreppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.