Är oerfaren husägare och har precis köpt hus där en bergvärmepump finns installerad. Den fungerar bra men man måste fylla på expansionskärlet då och då. Detta hade förre ägaren fått höra var helt normalt. Nu till mitt problem; Tankspridd som jag är råkade jag öppna fel ventil när jag skulle fylla på expansionskärlet och öppnade istället säkerhetsventilen varpå vatten sprutade ut. Stängde den snabbt igen men nu har den börjat att droppa. Jag provade att dra åt ventilen ytterligare då mer vatten läckte ut till att börja med innan det återgick till droppade igen. Nu vågar jag inte dra åt den hårdare men det droppar fortfarande flera timmar senare. Har jag förstört något?
 
Troligtvis har det kommit nåt skräp i ventilen. Prova att vrida den så den "klickar över" och stänger igen av sig själv. Alltså vrid ca ett halvt till ett helt varv. Det kommer en skvätt vatten när du gör detta. Håller den inte tätt sen så får du byta ventil.
Det är inte normalt att man behöver fylla på värmesystemet då och då (beror ju iofs hur ofta "då och då" är), utan antingen så läcker det någonstans, säkerhetsventilen håller inte tätt, eller så är det fel förtryck i expansionskärlet, alternativt är kärlet trasigt.
 
Ok tack, jag får prova detta. Läste även någonstans att man skall vrida säkerhetsventilen motsols så den först öppnar sig och sedan stänger sig? Jag vred ju tillbaka och stängde den medsols. Skall jag då fortsätta dra åt den medsols eller skall jag öppna den och stänga den motsols istället?
 
Hej Menar du dom svarta rattarna?Den som sitter ovanpå säkerhetsventilen som kan lyfta så löser den eller menar du den som sitter på sidan som du kan lufta/släppa på trycket?
 
Röd ratt, precis vid expansionskärlet
 
Okej misstänker att du menar luftningen.Ingen fara bara fylla på systemet om du har hittat kranen påfyllningen.Hur ofta får du fylla på systemet?Är det ofta kanske expansionskärlet behöver fyllas på med luft (förtrycket).
 
Ok

Jag brukar få fylla på systemet ca 1 gång i veckan. Nu har droppandet avtagit men inte upphört. Det kommer ca en droppe var 3:e minut.
 
Mikael_L
graand skrev:
Ok

Jag brukar få fylla på systemet ca 1 gång i veckan.
Det är dags att bli orolig!

Du måste hitta orsaken, så det inte är så att något rör läcker och sakta fyller en vägg eller golv i ditt hus med radiatorvatten.


Och välkommen till forumet, förövrigt.
 
Okej Under ditt expansionskärl sitter en ventil (likadan som på dina bildäck och det kan sitta ett svart lock för
så du ser den inte) där kan du kolla ditt förtryck likadant som du kollar trycket på dina däck.Om ditt systemtryck ligger på 1.0bar så ska ditt förtryck ligga runt 0.5-0.6 bar.Om du ska kolla ditt förtryck så stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och stäng tillopp och retur och sedan vrider du på den ratten som du råkade skruva på så att ditt system blir trycklöst sedan kan du pumpa luft med en cyckelpump om det behövs fyllas på med luft.Har du för högt förtryck så är det bara släppa ut luft på ventilen.
Obs:När du fyller på systemet nu så ska det inte komma ut vatten ur röret som går till golvbrunn (om du har någon.
 
Håller med om att det verkar konstigt att behöva fylla på expansionskärlet. Dock har förre ägaren gjort så sedan installationen 2003, på installatörens inrådan.

Jag har ringt installatören som skall komma hit imorgon. Tack för alla svar, nu vet jag betydligt mer och kan ställa bättre och mer konkreta frågor när han kommer hit.
 
Hej Brukar vara vanligt att expansionskärlet är tomt.har varit med om att dom har hållit i en vecka.Blåsan trasig eller säkerhetsventilen som läcker.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja det kan ju givetvis läcka på något ofarligt ställe. Men själv skulle jag börja söka orsaken direkt.
 
Totalt fel råd av installatören. Behöver man fylla på en gång i veckan är något fel. Fyller man på med nytt färskt vatten hela tiden så syresätter man systemet och korrosion uppstår.
 
Nu har installatören varit på plats. Tydligen har jag missuppfattat förra ägaren med hur ofta man behöver fylla på. Ni har helt rätt, det är ett slutet system och det skall inte försvinna något vatten mer än möjligtvis lite varje år. Problemet är att jag inte förstått att trycket kan både öka och sjunka i expansionskärlet, så varje gång jag sett trycket sjunka ned mot 1.0 så har jag fyllt på kärlet lite, för säkerhets skull. Så är det när man bott i lägenhet ett helt liv :p

Tur att jag råkade förstöra säkerhetsventilen så jag fick reda på allt detta! Då slipper rören rosta sönder pg.a allt färskvatten jag skulle släppt in i systemet. Tack samtliga för alla kommentarer och för en nyttig lektion i hur det fungerar.
 
Skönt att det inte va något problem! Varmt vatten expanderar lixom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.