Vi ska öppna upp en bärande yttervägg i trästomme och sätta in två stora fönsterpartier som går att öppna. Bredd på fönster ca 1950 mm. Se bild. Vilken dimension på träbalk behöver man? Med vänlig hälsning, Agneta
 
  • Ritning av inomhusvägg med öppningar för två fönsterpartier och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna räkna på det behövs det lite mer information. Ritningar, planer och sektioner, var huset ligger, takbeläggning, är det en övervåning etc. Har ni inga ritningar kan det fungera med enkla skisser och bilder.
 
Hej! Se bild på utsidan av huset där vi ska öppna upp, där det idag sitter ett fönster och en altandörr bredvid. Trähus och vind ovanför. Vi har valmat tak. Huset ligger i Nacka i Stockholm.
 
  • Ett vitt trähus med ett fönster och altandörr, grill och gula stolar utanför, snöfläckar på gräset, i Nacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur brett är huset?
 
Hej ca 17–18 meter brett
 
Skulle du vilja rita en enkel skiss. En plan och sektion med lite mått?
 
Har ritning från tidigare plan då vi skulle bygga ut ett glasparti där vi nu väljer att bara sätta in stora fönster.
 
E Eleonora1978 skrev:
Har ritning från tidigare plan då vi skulle bygga ut ett glasparti där vi nu väljer att bara sätta in stora fönster.
E Eleonora1978 skrev:
Har ritning från tidigare plan då vi skulle bygga ut ett glasparti där vi nu väljer att bara sätta in stora fönster.
 
  • Ritning av en hussektion med markerade mått och planlösning för två våningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en våningsplans layout med handskrivna mått och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har rritat på hur det ska se ut där vi öppnar upp för stora fönster. 1900 mm per fönsterparti. Idag har vi en mindre altandörr och ett mindre fönster på dessa ställen. Handritad skiss av en husplan med mått angivna för nya fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett hus före och efter att stora fönsterpartier installerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte vad @bossespecial tycker men jag kan tänka mig att man landar på en limträbalk med dimensionen 90x225. Spännvidderna är små, men balkar över dörrar är känsliga saker. Nedböjningen måste begränsas.
 
Tack. Ska man be en konstruktör räkna på det. Kommunen har ej krävt in något men har läst att man kan behöva en konstruktionsritning pga säkerhet till försäkringsbolaget?
 
J justusandersson skrev:
Jag vet inte vad @bossespecial tycker men jag kan tänka mig att man landar på en limträbalk med dimensionen 90x225. Spännvidderna är små, men balkar över dörrar är känsliga saker. Nedböjningen måste begränsas.
Det låter inte helt orimligt(y)
 
E Eleonora1978 skrev:
Tack. Ska man be en konstruktör räkna på det. Kommunen har ej krävt in något men har läst att man kan behöva en konstruktionsritning pga säkerhet till försäkringsbolaget?
Att stadsbyggnadskontoret inte skulle vilja ha konstruktionsritningar för ett ingrepp i bärande konstruktion som dessutom kräver bygglov, inte bara bygganmälan, tycker jag låter konstigt. Men om det är så, för er egen skull är det nog ändå bra att anlita en konstruktör, så att ni (och framtida ägare) är säkra på att det är rätt gjort.
 
Vi har fått bygglov från kommunen för detta. Men de har ej begärt in konstruktionsritning.
 
Hur gick det med detta. Vad blev det för balkar/förstärkningar över dörrarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.