Hej forumet!

Jag och frugan har tänkt att öppna upp en vägg mellan vardagsrummet och köket (dvs inte riva den till 100%) Ni ser de röda linjerna

Huset är byggt 1971, och väggarna består av Tretex > Råspont > Liggande reglar > Råspont > Tretex.
Hur skulle ni säga att öppna upp den skulle vara smidigast? För att få allt så "rakt och snyggt" som möjligt, det skall sättas upp stödreglar och dörromfattningar. Råsponten är 15mm tjock och jag är 99% säker på att de ligger 45mm reglar innanför. Och tretexen är ju runt 13mm som gips.

Tigersåg? Cirkelsåg med skena på väggen? Ska lämna ungefär 25 centimeter ifrån ytterväggen (vänster) och lämna en bit utav taket dock inte bestämt hur mycket ännu.

Alla tips och råd mottages, har två 1 åringar så vill ju försöka få så lite dammigt som möjligt men ändå att jobbet ska gå rätt fort och inte dra ut på tiden!
 
  • Vägg mellan vardagsrum och kök markerad med röda linjer där en öppning planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Har du koll så att det inte går några ledningar, rör mm i väggen, och att det inte är bärande så skulle jag kört på med cirkelsåg med skena.

Edit: såg nu att där är el att ta hänsyn till.
Koppla bort och kolla så det inte leder vidare någon annanstans.
:D
 
P Pappa1986 skrev:
Hej

Har du koll så att det inte går några ledningar, rör mm i väggen, och att det inte är bärande så skulle jag kört på med cirkelsåg med skena.

Edit: såg nu att där är el att ta hänsyn till.
Koppla bort och kolla så det inte leder vidare någon annanstans.
:D
Elen är jag medveten om! Det är en strömbrytare + uttag på båda sidorna, och den är 100% inte bärande det är kontrollerat

Men finns det cirkelsågblad som går så djupt? Eller tänker du såga på båda sidorna av väggen
 
Ställ cirkelsågen på 28mm, skruva en rak bräda på väggen som anslag och följ efter med damsugare.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.