Ska byta tak på en timmerstuga och samtidigt öppna upp till nocken så man får synliga takstockar. Hur ska man lösa isoleringsfrågan, luftspalt mm ända upp till plåten?... tänkte att man kunde isolera ner efter halva takstockarna så får man in lite mer isolering.
 
Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Jag utgår ifrån att du har ryggåstak, alltså takåsar.

Om man utgår ifrån att du har sammanlagt 3 takåsar. En Nockås, sedan en på var sida ungefär halvägs ner mot väggbandet så ska du se till att det är en hyfsat rak linje Nockås-Mellanås-Väggband. Vissa sågar ur ett spår i väggbandet för att fälla in innertakpanelen, vissa spikar upp en stödlist, vilket är enklast för dig i detta fallet.

När du kontrollerat att den linjen är bra från sida till sida, samt på andra takhalvan så lägger du innertaket på åsarna, alltså "stående" På innertaket lägger du vindpapp eller plast beroende på vilken skola du tillhör samt vilket isolermaterial du använder.

Direkt på detta så ställer du takstolsbenen, eller "karvlar" som det heter i Västerbotten. Höjden på dessa avgör även isolertjockleken. På/mellan takstolsbenen spikar du masonit eller vad du finner lämpligt. Sedan är det luftning (1x2" eller 2x2" som står rakt ovanför takstolsbenet ovanpå masoniten) om du vill och efter det så är det råspont, papp och taktäckning.

Problemet är att du kommer få stora hål vid väggbandet samt på gavelspetsarna eftersom du höjt taket iom ökad isolering. Vid väggbandet kan du lägga i stockbitar eller bräder mellan takstolsbenen. På gavelspetsarna är det svårare att få snyggt, det kan funka med täckbrädor, funkar inte det kan man klä gavelspetsen med stående lockläkt.

Detta var svårt att förklara, fråga om du undrar, i bästa/värsta fall får du se en av mina berömda paintritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.