Hej på er,

Jag har lite problem (problem och problem - det existerar i alla fall) med mögel på vinden (både svart och vitt) i mitt 1½-planshus.
Det som jag tror orsakar detta är den obefintliga takfotsventilationen.
Jag har försökt att göra en principskiss på bilden nedan. De röda linjerna är sågspån.
Den enda ventilation som finns idag är ett par ventiler i nockspetsen (två på var sida).

Där pilen pekar sitter det en bräda (blå på bilden) som gör att hela konstruktionen blir tät.

Min tanke är att ta bort denna bräda och smala av den med ca 10mm så att det blir en springa i takfoten.
Låter detta som en vettig idé? Någon som vet varför man valt att göra det tätt från början? Visste man inte bättre 1956 då huset är byggt?

Tack på förhand!
 
  • takfotsvent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det hela vinden som är skadat eller bara visa områden? Är det koncentrerat på bestämda ställen så är det troligt att taket börjat läcka. Är det mögel enbart i nocken så kanske läcker det varm fuktig luft från bostaden i såna mängder att spånet orkar inte hantera det. Ett nytt badrum på vån 2? Finns det områden där det inte finns mögel? Innan du gör något får du fundera på frågor ovan.
Det är inte alls säkert att takfotsventilation gör saken bättre. Oftast blir det tvärtom och det möglar snabbt vid takfoten om man öppnar för mycket.
gaia
 
gaia: Tack för ditt svar!
Det finns inget badrum eller liknande fuktig miljö på plan 2.
Nu kommer jag inte ihåg i detalj hur det såg ut på vinden. Men det jag vet är:
- På kattvindarna (alldeles vid takfoten) ser det jättebra ut. Råsponten ser kanonfräsch. De fläckar som finns är alltså enbart på vinden.
- Det är endast vissa partier på vinden som är drabbade. Vissa partier är alltså helt mögelfria.
- Möglet är inte isolerat till högst upp i nocken - det finns även fläckar "mitt på" taket.
- Jag har bott i huset i 1½ år och kan inte se att det varit någon tillväxt på möglet under denna period.
- Jag har varit uppe på vinden efter flera dagars spöregn och letat efter fuktiga fläckar i taket men har inte hittat något.

Finns det något visst värde på luftfuktighet som bör råda på vinden?
 
Jag har investerat i denna termometer/hygrometer från Claesohlson. Under 75% luftfuktighet har jag läst någonstans, kommer dock inte ihåg var.
 
Du läste väl Consensus länk!? SP har dessutom gjort tester som visar att mer ventilation snarare späder på problemen ytterligare. Så du kommer nog inte runt problemet genom att ta upp mer ventilation. Kan ju funka, vindar beter sig ju olika.

Kan det vara så att du eller tidigare ägare installerat en värmepump och slängt ut en förbränningspanna? Om huset är lite till åren med skorsten genom vinden kan det vara så att funktionen att hålla vinden varm och torr byggts bort. Du bör kanske börja hålla skorstenen varm igen. Alternativt minska på isoleringen i bjälklaget mot vinden så mer värme kommer upp dit.

Angående takfotsventilation så har mitt hus från -36 aldrig haft det. Inte en mögelspor på vinden (självklart inte sant, sporer finns ju överallt).
 
Consensus skrev:
[länk]
Har du börjat ledsna i kampen om varmvindar? :) Inte så mkt argumenterande längre, mer länkande.
 
Hej,

Hmm detta verkar inte vara lika lätt som jag hade hoppats på :) Jag inbillade mig att ju mer ventilation desto bättre :)

Jag kollade faktiskt snabbt på länken och trodde att Consensus ville sälja något dyrt ventilationssystem till mig.
Har nu tittat igen och ser att det finns väldigt mycket matnyttig information.
Tack för länken Consensus (och ursäkta för att jag ignorerade den till en början)!

Jag börjar nog med att sätta upp en hygrometer samt dokumentera bättre hur läget ser ut idag (för att kunna notera eventuell tillväxt av mögel) innan jag sätter sågen i väggen.

Hur bör jag göra med det mögel som finns där i dagsläget? Kan jag låta det vara (förutsatt att fuktförhållandena på vinden är OK) eller ska man sanera på något sätt?
 
Om det är bara högst uppe vid nocken problemet sitter så skulle jag rekommendera dig att undersöka eventuellt tätband på taktäckningen.
Brukar torka sönder med tiden.
Då får du in regnvatten vid slagregn.
 
limen skrev:
Hur bör jag göra med det mögel som finns där i dagsläget? Kan jag låta det vara (förutsatt att fuktförhållandena på vinden är OK) eller ska man sanera på något sätt?
du behöver inte göra något. Det kommer sommar och värmen torkar torkar eländet med höga temp som det blir på vinden. Tillväxten brukar stanna till ... för att vakna till liv när kylan kommer. Åtgärda bara om du hittar någon skada men ändra inte ventilationen
gaia
 
Jag har nu haft hygrometer på vinden några dygn och luftfuktigheten pendlar mellan 50-60%. Men jag antar att det är först när det börjar bli lite kyligt ute som fuktproblemen kan dyka upp.

Jag låg och grubblade härom kvällen på vart den fuktiga luften, som orsakat de skador som finns nu, kan komma ifrån. Och jag tror jag kan vara något på spåren.
I alla rum i huset, inklusive badrum och tvättstuga i källaren sitter frånluftsventiler som går in i skorstenen. Kanalerna mellan ventilerna och skorstenen är gjorda av något slags keramiskt material (eternit?).
De ventiler som sitter på plan 2 går rätt upp i taket och går sedan via kanaler på vinden in i skorstenen.
Något jag fick syn på var att dessa kanaler på vinden läcker (de har spruckit på vissa ställen och skarvar har glidit isär) - detta leder alltså till att den varma luften från rummen på övervåningen läcker ut på vinden. Det kan t.o.m. vara så att fuktig luft som kommer från badrummet i källaren läcker ut "bakvägen" på vinden.
 
limen skrev:
Jag kollade faktiskt snabbt på länken och trodde att Consensus ville sälja något dyrt ventilationssystem till mig.
Har nu tittat igen och ser att det finns väldigt mycket matnyttig information.
Tack för länken Consensus (och ursäkta för att jag ignorerade den till en början)!
Jag säljer ingenting, förutom järnväg - vilket är branschen jag jobbar inom.

Jag är en vanlig kreti-pleti som bor i ett 1½-planshus med kallvind, och som blir så j-a förb--ad när jag läser om byggbranschen som fortsätter i gamla hjulspår och bygger fel redan från början.
 
limen skrev:
Något jag fick syn på var att dessa kanaler på vinden läcker (de har spruckit på vissa ställen och skarvar har glidit isär) - detta leder alltså till att den varma luften från rummen på övervåningen läcker ut på vinden. Det kan t.o.m. vara så att fuktig luft som kommer från badrummet i källaren läcker ut "bakvägen" på vinden.
Då är hälften vunnet! Fixa otätheter och och då kan du sova lugn igen :). Behåll dom gamla kanaler om det går för eternit hanterar kondensfukten bra bättre än plåtkanaler. Foga ihop med något elastisk massa? Går det inte så får du byta till moderna material :).
Tycker det blir riktigt gott slut på dina bekymmer :)
gaia
 
Consensus skrev:
Jag är en vanlig kreti-pleti som bor i ett 1½-planshus med kallvind, och som blir så j-a förb--ad när jag läser om byggbranschen som fortsätter i gamla hjulspår och bygger fel redan från början.
jag förstår dej så väl Consensus :)
Har också kallvind som lidit av idiotiska lösningar = överdrivet takfotsventilation som ordnades med sista takbyte på 80-talet. Man visste inte bättre då och inte nu heller .... mögelstoppers finns fortfarande att köpa :)
gaia
 
gaia skrev:
jag förstår dej så väl Consensus :)
Har också kallvind som lidit av idiotiska lösningar = överdrivet takfotsventilation som ordnades med sista takbyte på 80-talet. Man visste inte bättre då och inte nu heller .... mögelstoppers finns fortfarande att köpa :)
gaia
Tolkar jag Er korrekt om det handlar om att täta takfotsventileringen?
I mitt huvud ger detta ingen cirkulation på vinden och ännu större fuktproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.