Hej, Eftersom första "dåliga" dagen på semestern infann sig idag fick stranden vänta och barnrummet på övervåningen börjas.
Huset är byggt 1921 har brutet tak och det finns kattvindar på båda sidorna, dock ej där trappan kommer upp. Jag vill riva en del av väggen för att göra rummet något större samt låta fönstret som finns inne i vinden bli en del av rummet.
Har nu rivit dom spontande brädorna på vindsidan och tömt ur allt spån för att få en bra bild av hur det ser ut. nedan finns en bild bifogad.
vinden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trodde det skulle vara ett stödben från alla takstolar ner till mellan bjälklaget, men det sitter som den röda pilen visar en bräda längst ner och likadant längst upp och sen som den gröna pilen visar stående plank lite här och var. Den första efter 2m den andra efter 1,5m sen kommer ytterliggare en efter 1m där dörren kommer. Att väggen på något sätt är bärande kan jag förstå, men eftersom jag vill ha ett golv i samma nivå är ju brädan i golvet i vägen. Den stående plankan skulle kunna få vara kvar. Frågan är ju ifall brädan på golvet måste vara kvar för att fördela lasten eller kan man låta en golvbalk ta hela lasten.
På taket ligger i dag plåt, det har varit tegelpannor en gång i tiden och avsaknaden av dessa har ju lättat taket avsevärt.
Den befintliga väggen kommer flyttas ca1m och där kommer man kunna sätta stöd vid varje takstol
samt att isolering skall i så jag kommer få bygga på takstolarna med en 95 bräda.
Tror ni jag kan ta bort den liggande brädan? eller finns det något annat sätt att fördela ut lasten på?
tack på förhand
 
Med risk för att tala om saker där man bör vara mycket försiktig, och jag inte vet så mycket, så undrar jag varför det är ett stort uttag i den stående plankan mellan gröna-pilen-plankan och snöskyffeln. Den verkar inte ha behandlats som en bärande balk direkt.

Om det är en bärande regel längs golvet kan man undra vad den vilar på. Går det att fördela vikten uppifrån på något annat sätt? Bredda regeln och göra den lägre kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.