Jag har tänkt att öppna upp mellan två rum och är i behov av era tips. Som ni kan se så har jag tänkt att öppna upp vägg 1. Detta är en hjärtevägg. Min tanke är att även ta bort dörrkarmen som är rödmarkerad. Frågan är om det går när man har vägg 2 som möter i dörrkarmen. Om det går, vad bör jag använda för teknik för att skarva ihop med en limträbalk eller ibalk som jag ska sätta längs vägg 1. Hur hade du gjort. Finns det kanske en annan lösning som är bättre. Ge gärna förslag då man lätt fastnar i samma tankebanor. Den totala öppningen i vägg 1 skulle bli c:a 270cm.
 
  • not_modified.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • modified.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
öppningen på 2700 är inte så långt och bör klara på en limträbalk som inte är allt för hög (be en konstruktör räkna ut dimensionernan på den).

Sedan bör du kunna ta bort den röda stolpen om du fäster väggs 2 övre regel i en balksko på din limträbalk. Men återigen be en konstruktör räkna på det så inget tokigt händer. Dessutom så kan du behöva förstärka de reglar som limträbalken skall vila på, så de klara belastningen. Jag behöver sätta rätt så kraftiga reglar som skall hålla uppe min järnbalk, fast den skall i och försig ha en öppning på nästan 6 meter...

- M
 
Tack för tipset Gladh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.