Skulle behöva slå upp ett hål i källarväggen för värmeinstallation och tänkte passa på med en dörr så man slipper klänga i trappor med veden.

huset är från 1937 och på ett dåligt foto från 50-talet syns det att det varit någon form av källaringång där det nu sitter ett litet fönster.

hackade ett hål i putsen på väggen under fönstret för inspektion, det verkar vara innerväggar/isolering av puts/lättbetong blandat med träflis ca 8cm, sen en luftspalt på 2cm och sedan kommer grundmuren som är grov betong med sten ca 12cm tjock. har hittat igengjutningen som är av fin "ren" betong, 12cm tjock och öppningen ser ut att vara 105cm bred. dvs precis lika bred som fönsterramen.

troligtvis är väggen igengjuten på sent 50/tidigt 60-tal efter att pannan (1957) installerades och källarväggarna isolerades med dessa skumma puts/flis block.

enl mig så borde det "bara" vara att såga/slå/bila upp den gamla öppningen utan att behöva regla upp någon avbäring eftersom det redan varit en dörr där tidigare?
inte tror jag fönsterramen som sitter där idag bär upp konstruktionen?
 
Redigerat:
ingen som har några synpunkter?

någon som har lite ideér hur man löser vattenansamlingen som troligtvis kommer bli då det kommer bli en svag lutning nedåt mot källaren?
klarar en normal dränering att ta undan detta eller brukar man göra någon speciell dränering?
 
ingen som har något att tillägga? jag står i valet att antingen mura igen öppningen efter fått in pannan o tankarna men helst skulle jag vilja ha en källaringång som det en gång varit.

det jag är lite orolig för är hur man gör med vattenansamlingen som kommer bli.
klarar den vanliga grunddräneringen att ta undan det?
det kommer bara bli en svag lutning ner mot källaren
jag är inte intresserad av att gjuta ett golv och lägga extra/ny dränering framför ingången, då murar jag hellre igen det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.