I min källare är ytterväggarna cm 30 cm tjocka och konstruerade av betong.

Jag har funderingar kring att öppna upp en liten bit av en innervägg i källaren för att få in en dörr.

Enligt bilden nedan är det vid pilen jag vill ha en dörr. Väggen i fråga är en gammal yttervägg på huset eftersom huset byggts till.
Att lägga upp en balk för säkerhets skulle vore kanske en rimlig lösning..

Finns det några bra tips eller idéer eller någon som har något liknande hemma?


källare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för bjälklag ovanför? Betong? Om det är betong så är det nog bara att såga men om det är träbjälklag så skulle jag öppna taket i källaren gör att kolla hur och var golvbjälkarna är upplagda först
 
Det är betong, dock verkar det som om det ligger träbjälkar ovanpå betongen. Fast så kanske man gjorde förr?
 
Ca 10 cm betong mellan källare och första-våningen med rejäl armering.
 
TuXy skrev:
Det är betong, dock verkar det som om det ligger träbjälkar ovanpå betongen. Fast så kanske man gjorde förr?
Ja, man gjöt en ganska ojämn betongplatta som man sedan reglage upp golvet på. Det var en vanlig metod.
 
TuXy skrev:
Ca 10 cm betong mellan källare och första-våningen med rejäl armering.
Är det så på bägge sidorna av väggen så är det bara att såga upp hålet. Då behövs ingen balk.
 
Eld skrev:
Ja, man gjöt en ganska ojämn betongplatta som man sedan reglage upp golvet på. Det var en vanlig metod.
Det låter som en rimlig förklaring!
 
Eld skrev:
Är det så på bägge sidorna av väggen så är det bara att såga upp hålet. Då behövs ingen balk.
Jo så är det faktiskt på bägge sidor.

Har du någon idé på hur man kan göra ett dörrhål på en ekonomiskt sätt?
Normalt sett använder sig väl håltagare av väggsågar, men låter man ett företag såga ner väggen så kostar det därefter.. Jag gör gärna saker själv :)
 
Såga konturerna så långt in du kommer på bägge sidorna med din största vinkelslip. (En 230mm kommer 6-7 cm in.) Obs, dammar sjukt mycket! Sedan bilar du med hyrd Hilti.
 
Eld skrev:
Såga konturerna så långt in du kommer på bägge sidorna med din största vinkelslip. (En 230mm kommer 6-7 cm in.) Obs, dammar sjukt mycket! Sedan bilar du med hyrd Hilti.
Får överväga ett försök, för damma lär det göra rejält.. Men bra andningsskydd och glasögon på så :)
Kollar nog även upp vad det kostar att hyra en maskin med antingen dammsugare eller vatten så slipper man städa hela huset.
 
Jag hade kontakt med ett företag om att ta upp ett dörrhål i en tidigare yttervägg, numera inbyggd i en tillbyggnad. Bärande är den dock fortfarande.

De ville ta in en konstruktör innan de vågade göra hålet. Konstruktören föreslog att man knackar bort putsen ovanför den tänkta öppningen så att murverket blir synligt. Sedan skulle man såga en skåra ovanför dörröppningen med en vinkelslip. Skåran ska gå utanför dörröppningen med minst ett par decimeter på bägge sidor. Ena vinkeln på en L-profilerad balk trycks in i den sågade skåran tillsammans med lite expanderbetong. När det härdat lägger man en likadan balk från andra sidan väggen. Vips har man en bärande balk så att man kan börja kapa och bila bort betong under balken. Sedan kan man putsa till lite snyggt runt balkarna och dörröppningen.

Tyvärr ville de ha 32 000 kr för att göra jobbet plus 3500 kr för konstruktören, efter avdrag för ROT, så jag backade från den offerten. Det kändes väldigt dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.