Hejsan!

Jag har köpt en lägenhet från mitten av sjuttiotalet. Köket är original och kommer att rivas ut till förmån för ett nytt sådant.

Köket har en gipsvägg (4-5 m lång) som avgränsar ett av sovrummen, som jag bedömer är uppbyggd med 1 x 13 gips på respektive sida fäst mot en 45 stålregel. Då jag planerar att ha nya bänkskåp och kanske flera väggskåp på skena längst med väggen (del av väggen) börjar jag inse begränsningar med väggen (50 kg skåp med porslin upphängda på mollyplugg känns mindre bra), dessutom är eluttagen få eluttag och de som finns är högt sittande (avsedda för kyl + frys, som kommer få annan placering i köket).

Vill rådgöra om följande arbetsmoment är kloka/gångbara att genomföra, kommentera gärna i
nummerordning :)

1. Knackar ner gipsskivan (som vetter mot köket) med hammare och såg, befintliga skruvar i stålskenan försöker jag skruva ut alternativt kapar jag jämte med stålregel med en klinga.

2. Monterar eldosor efter önskad placering mot befintliga stålreglar samt drar flexslangar till en ny kopplingsdosa eller befintligt eluttag.. Som jag har fattat är detta en "gråzon" gällande elsäkerhetsföreskrifter, så det är upp till den enskilde elektriker att avgöra om denne vill koppla in.
- Kan man dra nya ledare själv i rören utan att koppla in?

3. Skruvar 11 mm osb (genomgående längst med väggsidan), 13 gips mot befintlig regel. Innan jag gör det placerar jag ut "hole-in-one" puckar i tilltänkta eldosor för att sedan kunna göra snygga cirkulära hål.
- Ska man förskjuta skarvarna mellan plyfan och gipsen ?
- Behöver man trä kortlingar som extra förstärkning där man avser att ha väggskåpen ?

4. För att få bättre akustik mellan kök/sovrummet tilläggsisolerar jag med 45 stenull. Är det lönt för några dB eller pengar i sjön?

5. Gipsskarvarna tejpar jag med väv, efter detta tar målaren över.

Något arbetsmoment jag glömde eller bör beakta ?

Tack på förhand
Plymen
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

P plymen skrev:
Något arbetsmoment jag glömde eller bör beakta ?
Att be styrelsen om lov att ändra i deras egendom, dvs vägg.

2. Det är ingen gråzon enligt ESV utan du får inte sätta upp dosor, dra slang eller trådar enligt dem.

3. Behövs inga kortlingar när du har OSB eller plyfa.

4. Isolering är bra, annars kan det bli en resonanslåda.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Punkt 5, menar du självhäftande glasfiberemsa eller tänkte du limma pappersremsa?

Egentligen oavsett svaret på ovan hade jag låtit målaren göra det. Kan innebära många minuter extra för målaren att spackla in remsan.

Jag brukar använda playwood istället för OSB. Men jag är inget proffs.
 
P plymen skrev:
- Ska man förskjuta skarvarna mellan plyfan och gipsen ?
- Behöver man trä kortlingar som extra förstärkning där man avser att ha väggskåpen ?
När jag renoverade mitt kök använde jag inga kortlingar, utan plyfaskifa. Jag skruvade dit gipsskivorna med förskjutning.
Lycka till!// Åke
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!


Att be styrelsen om lov att ändra i deras egendom, dvs vägg.

2. Det är ingen gråzon enligt ESV utan du får inte sätta upp dosor, dra slang eller trådar enligt dem.

3. Behövs inga kortlingar när du har OSB eller plyfa.

4. Isolering är bra, annars kan det bli en resonanslåda.
Hej!

Tack för bra svar.
Får kolla upp vad som står i föreningens stadgar, tror inte att det ska vara något problem.

2. Gällande att installera själv eldosor + rör, har du någon mer ingående källa på de?
Vad skulle konsekvensen bli om det blir "fel" ?
 
Ej bärande väggar behöver man inte styrelsens tillstånd att renovera/bygga om. I säkert 99/100 stadgar nämns bara bärande konstruktioner. Annars skulle det vara drygt för medlem och styrelse att ansöka och bevilja varje gång folk ska renovera.
 
BirgitS
P plymen skrev:
2. Gällande att installera själv eldosor + rör, har du någon mer ingående källa på de?
Vad skulle konsekvensen bli om det blir "fel" ?
Det räknas som elinstallation, det finns beskrivet på ESV:s webbplats vad du får lov att göra vilket inte är mycket mer än att byta ett uttag eller en strömbrytare till en likvärdig. Det är viktigt att veta hur man ska dra rör t.ex. böjradier så att det går att dra tråd i dem sen och förstå var det t.ex. ska finnas kopplingsdosor så att det verkligen blir bra i slutänden. Men får du tag på en elektriker som vill kan du planera tillsammans med hen, sen göra en del jobb själv och elektrikern gör det sista. Men det brukar inte vara lätt att hitta en sån.

Om du gör fel så kan elektrikern vägra göra klart utan att först själv göra om, vilket ju blir dyrare än om elektrikern fått göra rätt från början. Orsakar du en brand så kan du få problem med försäkringsbolaget och föreningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.