Hej

Behöver lite hjälp, vill öppna upp en del av väggen på en bärande betongvägg. Det är förmodligen lättbetong eller blåbetong. Problemet är att det är en bärande vägg på nedre plan( har ett sutteränghus).
Öppningen skall vara ca 150-180cm bred och höjden är ca 235 cm. Tjockleken är ca 20cm.
Misstänker att jag behöver en järnbalk.
Min fråga är vad är det för balksort som skulle tänkas behövas?
Skickar med en planritning där den svartmålade är tilltänkta öppningen
 
  • Planritning av sutteränghus med markerad tilltänkt öppning på en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som har några förslag?
Satt och fundera på om en limträbalk kanske räcker till?
 
Det behövs mer info. Byggår, typ av bjälklag över källarvåningen, ritningar, helst en sektion så man kan se hur taklasterna tas ner.
 
J justusandersson skrev:
Det behövs mer info. Byggår, typ av bjälklag över källarvåningen, ritningar, helst en sektion så man kan se hur taklasterna tas ner.
Oj svår fråga, vet inte riktigt vart jag ska få tag i dessa ritningar. Byggår är 1963 resten är svårt att svara på.
 
S
Basse85 Basse85 skrev:
Oj svår fråga, vet inte riktigt vart jag ska få tag i dessa ritningar. Byggår är 1963 resten är svårt att svara på.
Ring / maila kommunen så brukar de ha en del av det du behöver.
 
S SvanteC skrev:
Ring / maila kommunen så brukar de ha en del av det du behöver.
Ok har mailat kommunen, återkommer när/om jag får svar
 
Ett utvändigt foto som visar hur taket ser ut underlättar. bedömningen. Kolla på källartaket underifrån. Finns det spår av formvirke är det säkert ett betongvalv. Men ritningar är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.