Jag leker med tanken på att öppna upp till nock i 2/3 av mitt hus.

Finns dock en hel mängd frågetecken kring detta. Några av vilka jag skulle vilja bolla här.

Eftersom det är ganska flackt tak (gissar på ca 30 grader) så vill jag ju att konstruktionerna tar så lite plats som möjligt för att ge mesta möjliga rymd.

Om inte naturlagarana fanns skulle jag vilja ha helt öppet, dvs inga som helst synliga tvärbalkar och ett innertak som inte var tjockare än takstolarna.

Ett av mina många problem är att hälften av den del jag vill öppna upp i är en tillbyggnad med stolar i fackverkskonstruktion. Oavsett om jag måste ha en tvärbalk eller inte så är ju ett synligt fackverk inte acceptabelt. Går dett att byta ut takstolar innifrån? De äldre takstolarna är av ramverkstyp och de är ju inte heller så snyggt om de friläggs.

I extremfallet så kan jag ju riva hela taket och bygga nytt med takstolar som passar mitt syfte bättre.
Finns det någon bra konstruktion där jag får minsta möjliga "förlust" i takhöjd? Gärna så man slipper tvärbalkar eller åtminstone att de blir så diskreta som möjligt.
Om jag bygger helt nytt tak, kan jag bygga om bara den delen som behöver konstruktionsförändring (dvs 2/3 av taket) eller gör det bara arbetet krångligare så man tappar del av vinsten?

Om man använder polyuretanisolering kan man då klara sig med en isolering som inte bygger mer än balkarna i takstolen?

Givetvis skall jag prata med en konstruktör (om jag hittar någon bra) men känner att jag behöver lite bättre insikt innan jag tar det steget.

Alla åsikter och tankar mottages tacksamt.

Och ja, jag är medveten om att detta blir dyrt men om det gör mitt boende mycket bättre så är det värt det.
 
Öppna upp låter iofs trevligt, men precis som du säger så kommer det förstås blir ruggigt dyrt, men jag antar att du gör det i samband med annan renovering också ?

Byt innifrån var ju en intresant tanke, det beror förstås mycket på takets konstruktion, och det är antagligen en väldigt komplicerad och dyr operation, men det borde ju inte vara helt omöjligt om man stämpar upp ordentligt och byter stolarna en och en.

Öppet till nock innebär ju ngn slags fackverkstakstol, eftersom du måste ha något som "håller i väggarna" så funkar det ju inte bara med de delar som håller upp taket, utan underramen krävs. I de fall man har "helt öppet" så har man troligen byggt med limträbalkar istället för takstolar - det kanske kan vara ett alternativ, men kräver då att gavlarna är byggda så det funkar
(http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/sadeltak/)

Att riva taket och bygga om är antagligen ändå det "billigaste", och skal ldu ändå lägga om taket så är det ju bra att gära en sån här förändring då. Att bara lägga om en del av taket går antaglien, det beror lite på konstruktionen och om hur lång livslängd övriga taket kan tänkas ha om man hellre tar allt...

Sen beträffande att behålla ramverket - jag har så i min fritidsstuga och det är riktigt snyggt (har 30gr lutning, 4.8m spännvidd), men färgsättting kan man välja om man vill att balkarna skall smälta in mer, eller sticka ut - vilket ger karaktär till rummet. Då blir det ju väldigt mycket enklare också, det enda du behöver ta hänsyn till egentligen är isolering och luftspalt/ventilation, så kommer du antagligen undan med rimliga pengar också (iaf i tiotusental istället för hundratusentals kronor) :)
Rymden och takhöjdskänslan får man iallfall tycker jag - men det är ju rent subjektivt :)

/K
 
Tack för input!

Tyvärr fungerar inte den "enklaste" lösningen då jag dels har två olika sorters takstolar och en av dem dessutom inte alls skulle se bra ut oavsett vad man tycker om att se balkarna. Skulle se ruggigt konstigt ut.

Jag har i princip accepterat att jag måste ha kvar en tvärbalk men samtidigt inte säker på om det är ett utseende jag kan acceptera eller inte. Måste leta bilder på nätet för att bilda mig en uppfattning om hur det blir. Typiskt nog är ju detta något som är svårt att förstå hur det verkligen blir innan arbete är gjort....

Noterade på sidan du länkade att det inte fanns några bra alternativ där. Fackverk kan jag inte acceptera och ramverken kräver en hjärtvägg vilket jag inte skall ha (skall bli ett stort öppet rum).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.