Har ett gammlat uthus som ska vinterbonas. Huset är delvis murat undertill. Ovanpå finns en enkel trävägg på vilken taket ligger. Taket består av tegel-pannor, bärläkt och ett undertak bestående av plank som ligger omlott. Detta bärs upp av stockar som går i husets längsled samt vanliga takstolar. På vindsbjälklaget ligger sågspån.

Tanken är att öppna upp till nock eftersom takhöjden i undre rummen är lite väl dålig. Nu funderar jag på hur taket ska isoleras, det finns ju en mängd alternativ. En tanke är att sätta skivor mellan takstolarna. Börja med en skiva längst ned, och sedan hälla i det befintliga spånet i facket som bildas mellan takstolar, råspont och skivan? Alltså ingen luftspalt, men det ska väl fungera när man har spån?

Sen sätter man en skiva till och fyller på mer. Längst upp mot nocken kanske man kan bygga ett litet vågrätt innertak, kanske med cellulosaisolering ovanpå?
Nån som fattar hur jag menar? :)
 
Ingen som har nån åsikt om tak utan luftspalt.
 
Du måste börja med att säkerställa att ditt yttertak är helt tätt innan du isolerar. På din beskrivning verkar det saknas underlagspapp eller motsvarande och börjar du då isolera mot yttertaket blir det ingen bra lösning.
Vad ska du använda huset till?
 
Mögelstoppar å öppet i takfoten?
 
Tätt lär taket aldrig bli. Vill ha kvar de gamla takpannorna, de är fina och passar in men givetvis inte absolut täta. Och det finns ingen papp, bara en gammal undertakskonstruktion med brädor delvis omlott (som troligen var tätt när det var nytt i alla fall).
Huset är tänkt att användas som tvättstuga och arbetsrum.
 
Din takkonstruktion var vanlig förr innan takpappens tid. Kallas locktak. Idag finns denna variant mest kvar på uthus. Konstruktionen har ändå en rätt lång livslängd om pannorna ligger bra, speciellt om taket är brant. Men att isolera detta är ingen bra idé. Ibland blir underlagstaket fuktigt och då måste det kunna torka upp. Isolerar du direkt mot taket är risken stor att du kommer få en fuktig massa av isolering som aldrig torkar ur. Då kommer taket att ruttna (och fuktig isolering isolerar inget vidare heller). Visst är det lite bättre med luftspalt men att bygga in detta tror jag inte heller på. En liten luftspalt luftar betydligt sämre än att ha det helt öppet som nu och du kommer inte kunna inspektera utrymmet.

Råd:
1. Fundera på om detta verkligen är den lämpligaste byggnaden att inreda och isolera. Gamla uthus är inte byggda för det och flera andra problem kan uppstå. Kanske är det enklare att bygga en ny friggebod för ditt behov och bevara uthuset som kallförråd?

2. Vill du trots allt inreda uthuset måste du lägga om taket med takpapp. Det går utmärkt att plocka ner teglet och återanvända det. Jag har själv lagt om ett sånt här åstak på en bod. Då var underlagstaket helt ruttet och byttes helt. Jag spikade rejäla bondsågade panelbrädor kant i kant i takfallets riktning och fick på så vis ett underlag för takpappen. Är ditt underlagstak i bra skick får du lyfta på de övre lockbrädorna och såga till dem så de går ner emellan de andra (eller byta till andra brädor).
 
Tack för ett intressant inlägg!
Blir svårt att bygga en bod till, gården är redan full med byggnader :) dessutom blir det dyrt och mindre, har tänkt att använda andra delen av huset till arbetsrum. I den delen är takhöjden dock i lägsta laget, och en nocköppning skulle ge en hel del bra förvaringsutrymme. Sen skulle jag vilja ha ett fönster på gaveln för att få in lite ljus, och det blir enklare att få dit i den övre delen av väggen, trä vs lättbetong.
Måste gå att lösa på nått sätt... Är det inte så att man kan använda isoleringsmaterial som buffrar fukt?
 
  • uploadfromtaptalk1351021075846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cat966f
  • Laddar…
Tja... allt brukar ju gå att lösa. Men att börja isolera på något sätt utan att ha säkerställt att taket är tätt vore hål i huvudet för mig. Jag är vän av gamla konstruktioner men de fungerar bara så länge man inte ändrar på förutsättningarna för dem. Visst är det bättre med isolering som andas men det finns ingen isolering som kan kompensera för ett otätt tak. Men det positiva är att du kan lägga om taket med takpapp och i princip helt bevara utseendet. Förstås ska du återanvända pannorna.

Bilder är alltid intressanta. Ser ut som ett trevligt uthus. Jag blir dock lite fundersam på att du tänker använda det som tvättstuga. En sådan alstrar ju mycket fukt och det är knappast vad huset är byggt för. Speciellt de murade och putsade väggarna kan vara problematiska. Det är stor risk för att du kommer trycka ut fukt i dessa som kondenserar inuti väggen under det kalla halvåret. Ännu lite kallare dagar kommer denna fukt att frysa och spränga sönder putsen och kanske också murningen i sig.

Ursäkta min skepsis men vill varna dig en del för vad du ger dig in på. Att radikalt ändra äldre fungerande konstruktioner leder lätt till problem. Det gäller speciellt när det handlar om att skapa rum för våra moderna våtrum där det alstras mycket fukt.
 
Jo jag är tacksam för alla råd jag kan få, även om jag är envis med att tro på min idé :)
Vad gäller fukt i väggarna så kommer väl det mesta att gå uppåt? Där blir det ju träväggar, och på gaveln tänkte jag sätta in ett fönster. Givetvis ska det också ventileras väl med en fuktstyrd fläkt.
Den bortre långsidan är för övrigt helt av trä, det är ett lite udda bygge.

Har läst mig till att man kan isolera direkt mot undertaket utan luftspalt, men det kräver då att taket är vattentätt samt att man har ett fukttätt skikt på den varma sidan. Det känns ändå som att ett friskt locktak med bra överlappning är vattentätt?
 
Man får ju alltid kondens under pannorna, det är detta takpappen tar, eftersom taket är luftat kan det torka ut naturligt, men att isolera på dina förutsättningar kommer aldrig bli bra! du måste lägga takpapp annars är du ute på hal is.
 
  • Gilla
Cat966f
  • Laddar…
Jag är med på resonemanget om papp när man har ett vanligt spontat undertak. Men här är det ju ett locktak som enligt uppgift klarar sig bra utan papp.
 
Ja sant så länger du låter det vara _Oisolerat_! isolerar du så kommer det helt andra krav på taket! luftade konstruktioner klarar läckage mycket bra av att det kan torka ut. med isolering så kommer uttorkningen bli mycket sämre. Du kommer få problem tyvärr.
 
Att isolera ett lutande tak med spån är ingen bra idé!
 
Skulle det inte kunna funka med frigolitisolering? Men kanske med liten luftspalt mellan isolering och yttertak?
 
Jo nu är jag nog övertygad om att en luftspalt behövs. Läste en bok om byggnadsvård igår och där nämns att locktak utan papp är mycket bra så länge vindsutrymmet är väl ventilerat. Man skulle kanske till och med ta i med en rejäl luftspalt på kanske en decimeter och ventilera i gavlarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.