Hej! Nybliven husägare här, väldigt okunnig när det gäller bl.a. värmesystem i hus...

Vårt hus har 140 kvm boyta, varav hälften av rummen/ytan värms med radiatorer, resten med golvvärme. Dessutom inredd källare och garage som även de värms med golvvärme.
Vi har en bergvärmepump av märke Bosch EHP 6-11 LW/M.

När vi flyttade in så satt det fjärrkontroller för att styra golvvärmen, men dessa fungerade inte. Det verkade som att de hade tappat kontakten med kontrollenheten.
Två vita termostater för golvvärme märkta LK monterade på en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag pratade med en expert i området som menade att detta inte spelar någon roll, det är bara att öppna upp golvvärmen helt. Vilket jag gjorde, genom att ta bort "hattarna" som fjärrkontrollerna är tänkta att styra. (På bilden nedan har jag ännu tagit bort alla hattar)
Värmefördelningssystem med flera märkta rör och termostatventiler på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Experten menade också att det samma egentligen gäller husets radiatorer, även dessa ska öppnas fullt.

Resonemanget skulle vara att bergvärmepumpen själv ska styra värmen genom att balansera utetemperatur (vi har inga givare inomhus) mot returvattnets temperatur, och börjar man "skruva" på saker så motarbetar man det hela.

Jag som alltid lyssnar på experter har försökt följa hans råd, medan min flickvän som har mindre respekt för auktoriteter har skruvat ner radiatorerna när det har känts för varmt i ett rum. (Hon har dock inte justerat golvvärmen). Jag vet inte om det är detta som är problemet, men vi har ofta ganska ojämn värme i huset - varmt i vissa rum på entreplan och övervåning, men lite för kallt i källaren.

Så här i energikris-tider så känns det som att vi behöver förstå hur vi ska styra systemet. Jag inser att det kanske saknas information för att ge ett utförligt svar, men här kommer mina frågor:
1. Är det "rätt" att man bör öppna golvvärmen på fulla spjäll? Eller ska jag försöka få till fjärrkontrollerna så att vi kan styra individuellt? (Jag ska nämna att vi inte har sett några behov av detta, förutom punkt 3 nedan)
2. Samma för radiatorerna: Stämmer det att dessa bör stå på fullt, och överlåta styrningen till värmepumpen?
3. Ett golv som har golvvärme är garaget.... Och där är det förstås väldigt varmt och mysigt med nuvarande inställning, men ett stort slöseri förstås. Här vågar även jag faktiskt gå emot expertens råd och vill strypa värmen i garaget. Men eftersom fjärrkontrollerna tyvärr inte fungerar så behöver jag något manuellt sätt att justera värmen dit (d.v.s. en manuell "ratt" som ersätter fjärrkontrollen). Vad är det för mackapär som jag ska köpa för detta? Jag kontaktade en VVS-firma för att fråga, men de ville komma ut och titta (till en kostnad förstås) så jag provar att fråga här först :)

Skickar en "helhetsbild" som kanske kan vara intressant:
Installation av golvvärme med synliga rör, fördelare, värmepumpsstyrning och etiketterade rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att vrida/justera flödet med de övre svart-vita vreden till golvvärmen? I så fall kan man kanske minska flödet permanent i rum som brukar vara för varma. Annars känns det som hela systemet skulle behöva en injustering av någon firma.
 
Ett trögt system som golvvärme kan dåligt styras av rumsgivare. Radiatorer är ett otrögt system och kan väl styras av termostaterna på dem.

Det är dock viktigt att hela golvvärmesystemet är grundinställt per slinga så att komforten i varje rum blir bra
 
Redigerat:
På helhetsbilden syns de sex vreden som suttit där de fjärrstyrda nu sitter. Om nu inte fjärrstyrningen funkar kan du ta loss alla och sätta tillbaka vreden. Då borde du kunna justera varje slinga manuellt.

Mellan termometrarna sitter vad jag tror är en shunt så man kan ha lägre temperatur i slingorna än vad radiatorerna har vilket är det normala. Jag skulle prova att öppna upp radiatorerna fullt och ställa in värmepumpens kurva så det blir lagom i de rummen och därefter ställt in shunten med alla slingor öppna tills det blir lagom i kallaste rummet och därefter justerat ner de varma. Sedan strunta i fjärrstyrningen om den inte går att fixa.

Eller, har du kollat om det är batterier i fjärrkontrollerna. De kanske är slut.
 
Logad Logad skrev:
På helhetsbilden syns de sex vreden som suttit där de fjärrstyrda nu sitter. Om nu inte fjärrstyrningen funkar kan du ta loss alla och sätta tillbaka vreden. Då borde du kunna justera varje slinga manuellt.

Mellan termometrarna sitter vad jag tror är en shunt så man kan ha lägre temperatur i slingorna än vad radiatorerna har vilket är det normala. Jag skulle prova att öppna upp radiatorerna fullt och ställa in värmepumpens kurva så det blir lagom i de rummen och därefter ställt in shunten med alla slingor öppna tills det blir lagom i kallaste rummet och därefter justerat ner de varma. Sedan strunta i fjärrstyrningen om den inte går att fixa.

Eller, har du kollat om det är batterier i fjärrkontrollerna. De kanske är slut.
Tack för svar! Det konstiga är att vreden som sitter lösa ovanpå inte passar där "fjärrkontroll-vreden" sitter. Jag undrar om man behöver ta bort den grå ringen för att det ska passa, men jag har försökt lite försiktigt utan att lyckas ta bort dem. Är jag på rätt spår eller behöver jag köpa speciella vred?
(Jag har provat byta batterier, det är något annat som är fel)

VVS-installation med termostatvred och fördelningsrör för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för idéen om hur jag kan justera systemet, jag ska prova det!
 
Kragarna måste nog bort. Du kan studera de två som inte har kragar så kanske det går att lista ut hur de sitter.
 
Logad Logad skrev:
Kragarna måste nog bort. Du kan studera de två som inte har kragar så kanske det går att lista ut hur de sitter.
Kragarna gick faktiskt att ta bort, bara man tog i ordentligt. Men tyvärr passade de vit rattarna ändå inte. Jag får nog kontakta Lg Systems och fråga. Tack ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.