engs
Har ett avlopp som strular lite, tyvärr har förra ägaren lämnat en bit gjutjärnsrör när de renoverat det övriga.

På denna har jag en rensbrunn. Se bild nedan.
Finns det några risker med att öppna denna. Eller snarare, få ihop det tätt efteråt. Ska man förbereda sig på att köpa packning eller så?

Den går genom källarväggen så blir det strul behöver jag gräva på utsida också, lite tråkig årstid stöka med sådant nu så i sådana fall blir det nog spolbil om jag inte lyckas lösa det uppifrån själv och ta det när det inte är tjäle.

Risk finns det väl alltid men om det är vanligt det strular på sådant här från hedenhös tid eller om det nästan alltid går bra, vore bra att veta.

Gamla, rostiga bultar på metallfläns, nötta ytor, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag öppnade våran förra året och tätningen gick sönder som väntat. Men inte värre än att den gick att få tillbaka skapligt och inget har läckt ut, ingen lukt heller. Vatten och smuts vill ju förbi och ner ändå.
Om du har en brunn nära så hade jag inte stressat över tätningen förrän det eventuellt sipprar ut nåt efteråt.
 
engs
K Krille1984 skrev:
Jag öppnade våran förra året och tätningen gick sönder som väntat. Men inte värre än att den gick att få tillbaka skapligt och inget har läckt ut. Vatten och smuts vill ju förbi och ner ändå.
Om du har en brunn nära så hade jag inte stressat över tätningen förrän det eventuellt sipprar ut nåt efteråt.
Ingen brunn där men inte heller något väldigt känsligt. Kan ställa en plastbalja under.
 
Kan tänka mig att risken för läckage är mycket större om det blir stopp. Om det bara rinner förbi kanske det håller tätt även med skadad packning?
 
engs engs skrev:
Har ett avlopp som strular lite, tyvärr har förra ägaren lämnat en bit gjutjärnsrör när de renoverat det övriga.

På denna har jag en rensbrunn. Se bild nedan.
Finns det några risker med att öppna denna. Eller snarare, få ihop det tätt efteråt. Ska man förbereda sig på att köpa packning eller så?

Den går genom källarväggen så blir det strul behöver jag gräva på utsida också, lite tråkig årstid stöka med sådant nu så i sådana fall blir det nog spolbil om jag inte lyckas lösa det uppifrån själv och ta det när det inte är tjäle.

Risk finns det väl alltid men om det är vanligt det strular på sådant här från hedenhös tid eller om det nästan alltid går bra, vore bra att veta.

[bild]
Inga problem, när du fått loss rensluckan så gör du ren tätytorna med en kniv. Sen när den är på plats igen kan det behövas en silikonsträng för att få helt tätt.

Sen för att göra rent avloppet så behöver du en sådan här och inga "ärtbössor".
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/hogtryckstvattar/rorrensare-75-m-2000045686

Som man kör med försiktighet så att man inte fastnar, slangen sticker snabbt iväg.
 
engs
ullet ullet skrev:
Borde väl gå att täta med lite Unigum om inte annat?
Finns t ex på Jula: [länk]
Perfekt. Använt "flytande packning" till mopeden när man var i den åldern och funderade på om det fanns något motsvarande för avloppssystem.
 
engs
P paralun skrev:
Inga problem, när du fått loss rensluckan så gör du ren tätytorna med en kniv. Sen när den är på plats igen kan det behövas en silikonsträng för att få helt tätt.

Sen för att göra rent avloppet så behöver du en sådan här och inga "ärtbössor".
[länk]

Som man kör med försiktighet så att man inte fastnar, slangen sticker snabbt iväg.
Ja sån har jag till högtryckstvätten, men kommer inte ner uppifrån duchen med den, fastnar på vägen före stoppet.
 
engs engs skrev:
Ja sån har jag till högtryckstvätten, men kommer inte ner uppifrån duchen med den, fastnar på vägen före stoppet.
Jo en utmaning, börja med att försöka lista ut exakt var avloppsröret går samt var böjarna är.
Sen kan man ju alltid prova underifrån via rensluckan med spolslangen. Med högre äckelfaktor och blaskande men med en större handduk så tätar man rensluckehålet när man kör.

MEN mycket viktigt att spolslangen kan fastna och då blir det "långnäsa" och ännu värre jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.