Är det någon som har öppnat mellanbjälklaget på en Smålandsvilla? Vi skulle gärna öppna bjälklaget i entrén för att få det helt öppet mellan botten och övervåningen.

Det är inget som Smålandsvillan kan erbjuda utan vi får anlita egna hantverkare efter det att huset är färdigt. Tänkte först bara stämma av om någon har gjort detta och om det är möjligt utan allt för stor insats?

/Krille
 
Du har inte ritningarna?
 
Vi ska bygga Huskvarna men bottenvåningen och mellanbjälklaget är identisk med Smålandsvillans 1,5planshus.

Tanken är alltså att öppna upp det rödmarkerade området. (Vilket också innebär att vi kommer att ändra planlösningen på övervåningen)

Smålandsvillan öppning bjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var på visning av ett Nybro och där var det gjort så, blev luftigt och fint!

Jag har dock ingen aning om hur det gjordes annat än att det fick lösas på plats.
 
simpa81 skrev:
Jag var på visning av ett Nybro och där var det gjort så, blev luftigt och fint!

Jag har dock ingen aning om hur det gjordes annat än att det fick lösas på plats.
Intressant! Är det ett visningshus du kan lägga ut adressen till eller har möjlighet att skicka ett PM till mig med adressen?

Tack på förhand!
 
Kolla med smålandsvillans säljare i Sundsvall, det är han som bor i huset.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi har tyvärr inte haft tid att gå vidare med detta ännu. Troligen måste vi själva anlita någon som tar fram konstruktionsritningar och eventuellt kan det även krävas bygglov för denna förändring.

Återkommer igen så snart vi har någon uppdaterad info.
 
Har nu fått muntligt svar från Smålandsvillan att detta inte påverkar konstruktionen och därmed är ok att genomföra. Detta förutsatt att man håller öppningen inom väggarna på bottenplan. Har dock inte fått skriftlig ännu.

Det kommer dock att krävas en uppdatering av bygglovet för förändringen. Så vi kommer att samla ihop några mindre justeringar vi vill göra (flytt av fönster, nytt fönster, flytt av carport samt då öppningen av bjälklaget) och skicka in till bygglov.

/Krille
 
Krille4 skrev:
Har nu fått muntligt svar från Smålandsvillan att detta inte påverkar konstruktionen och därmed är ok att genomföra. Detta förutsatt att man håller öppningen inom väggarna på bottenplan. Har dock inte fått skriftlig ännu.

Det kommer dock att krävas en uppdatering av bygglovet för förändringen. Så vi kommer att samla ihop några mindre justeringar vi vill göra (flytt av fönster, nytt fönster, flytt av carport samt då öppningen av bjälklaget) och skicka in till bygglov.

/Krille
Intressant, du har möjligtvis inte någon skiss för hur planlösningen blir på övervåningen?

/S
 
Spännande tråd!

fixade ni öppning i entrén??
Visa gärna någon bild i så fall, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.