Hej.

Vi har fått hem fyra lampor med förkorta sladdar. Tanken är att förlänga sladden med ny kabel men behöver då öppna lampsockeln. Har gjort detta flertal gånger innan men jag går bet hur jag skall få isär denna lampsockeln.
Se bild för mer information.
Har googlat och har provat några tips här på forumet men det har inte hjälpt.
Finns det någon här i forumet som har några bra idéer hur jag skall gå till väga?

Tack för all hjälp!
/Petter
 
  • Hand håller en lampsockel sedd uppifrån med synliga anslutningspunkter och ingen synlig metod för att öppna den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går den inte att skruva hela sockeln? Ta en bild från sidan
 
  • Gilla
gronskog
  • Laddar…
Här kommer lite mer bilder.
Metallhöljet är helgjutet.

/Petter
 
  • Närbild på hand som håller ett helgjutet metallhölje med elektriska komponenter inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i ett helgjutet metallhölje med en genomgående sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
G gronskog skrev:
Här kommer lite mer bilder.
Metallhöljet är helgjutet.

/Petter
Kan du snurra det raffliga moturs?
 
G gronskog skrev:
Här kommer lite mer bilder.
Metallhöljet är helgjutet.

/Petter
Ser ut som du försökt med hammaren och missat på första bilden, av tummen att döma:thinking:
 
E El-Löken66 skrev:
Kan du snurra det raffliga moturs?
Dubbelkollade för det ser ut som den är helgjuten, och jag blir lite osäker. Den kanske är gängad. Tog i så det smakade brottar bralla i munnen men det hände ingenting tyvärr.

/Petter
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ser ut som du försökt med hammaren och missat på första bilden, av tummen att döma:thinking:
Haha! Ja man skulle kunna tro det. Men det är en annan olycka med mina vinterdäck o små utrymmen..
 
Där sladden går in ser det ut att vara en gänga. Går det att hålla plastinsatsen stilla och skruva av höljet?
 
David-O David-O skrev:
Är det inte ett spärrbleck man skall hålla ner när man snurrar hållaren?
[länk]
[länk]
Har faktiskt testat båda förslagen utan framgång tyvärr. Det första förslaget trodde jag mest på men är rädd att ha sönder stiften. Får kanske prova igen.
 
G gronskog skrev:
Haha! Ja man skulle kunna tro det. Men det är en annan olycka med mina vinterdäck o små utrymmen..
Kolla inuti med en mejsel (första bilden) utan spänning;) så kanske det sitter klipps som du får pilla på samtidigt som du ber frugan/sambon/särbon vrida
 
A Avemo skrev:
Där sladden går in ser det ut att vara en gänga. Går det att hålla plastinsatsen stilla och skruva av höljet?
Stämmer, det är gänga vid sladden. Värt ett försök. Får kalla på min bättre hälft så vi får några extra händer.
 
Frågan är väl vad man möts av för syn om man väl fått isär lamphållaren? :thinking:

Jag har haft isär en ”modern” lamphållare. Kabeln var pressad och gick ej att byta.
Skarva med en strömbrytare eller skarvdosa för SKX-kabel.
Svart skarvdosa för SKX-kabel med synliga skruvanslutningar och dragavlastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
l
Dessa har även dragavlastning. Finns för att grena av till 2 kablar också.
Tråkigt svar, men man får nog gilla läget.
 
Nu för tiden tillverkar man grejer som inte ska gå att reparera. Men tidigare var det ibland ett spärrbleck som man brukade se först när man förstört den första sockeln.
Den där sockeltypen har jag inte sett förr så jag har inga bara tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.