Hej!

Jag är i tagen att köpa en lägenhet med en lokal under och ska då öppna upp för en trappa som ska gå dit ner.

Det är betonggolv på övervåningen och jag frågade på ett pris hos entreprenaden som nu håller på att renovera hela byggnaden.

62.500:- inkl moms och inkl furu-trappa. Alltså allt helt klart.

Är det mkt eller lite? Jag har ingen koll så tipsa gärna!

Tack o hej!
 
:cool: Låt oss säga att trappan kostar ~ 20 000:-. Det skulle innebära att hålet kostar drygt 40 000:-. :surprised: Det låter dyrt för ett hål. :-/ :(
 
Eller hur? De påstår att de måste förstärka hålet med stål osv. :/
Nån som vet nått bra företag runt Stockholm (Enskede ligger lägenheten i) man kan fråga annars?
 
Trappa i furu från snickeri kostar 12.000 kr ca. Montering 2h å 450/h = 900 ca.

Göra hål på kanske 1x2m? Går fort om man är smart :D

Är det stålarmering inuti så behöver det ej förstärkas om du har någorlunda stöd från trappan också...

Så 60 pix. Huga!
 
Jag utgår från att det handlar om en bostadsrättsförening, och att du redan kommit överens med styrelsen om trappbygget. Ditt ingrepp kräver nog dessutom bygglov (eftersom det handlar om bärande byggnadsdel). Isåfall är det DU (och inte föreningen) som begär och betalar bygglovsansökan.

Du bör kontakta en konstruktör, som tar juridiskt ansvar för hur jobbet ska utföras. Sedan tar du hans beskrivning som underlag för att få offert från MINST ett par andra entreprenörer än firman du redan snackat med.

Jag är övertygad om att du kommer ned i pris rejält. Mellan raderna låter det som att den där entreprenören är identisk med en av landets större byggjättar. De är inte särskilt vana vid "konkurrensmiljön" i småobjekt. Däremot är de vana vid att fläska på rejält när någon begär ändringar och tilläggsarbeten i samband med pågående projekt...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.