Någon som har tips på hur jag öppnar ett sådant lås utan nyckel? Ett gammal uthus som inte finns nycklar till. Känns onödigt o förstöra låset som första alternativ.
 
  • Gammal rostig dörrhandtag med låsplatta på ett vitmålat uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att böja en tretumsspik som ett L. Med lite lirkande kan det gå att låsa upp. Det brukar åtminstone fungera på vamliga standardlås, såna som finns inomhus. Lite låsspray först så minskar risken för att det ska kärva.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Prova att böja en tretumsspik som ett L. Med lite lirkande kan det gå att låsa upp. Det brukar åtminstone fungera på vamliga standardlås, såna som finns inomhus. Lite låsspray först så minskar risken för att det ska kärva.
Tack kan absolut vara vart att testa!
 
A
Det är ett tillhållarlås, inte som ett vanligt enkelt innelås. Finns lite olika modeller (en U-nyckel fungerar på många, sen finns dom som ör som ett E i olika höjder, samt som en trappa o.s.v). Vet man vad man gör går det att dyrka.
 
4774
Kolla nätet för det finns garanterat någon som säljer gamla nycklar. Det gjorde vi till gäststugans lås som oxå saknade nyckel. Köpte ett parti gamla nycklar för 10kr och fyra av dem fungerade perfekt.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
S
Kofot > klart.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Jag skulle prova försiktigt med en bred kofot i springan. Kolven är kort och springan stor och sannolikt fjädrar karmen undan så mycket att kolven hakar ur motblecket utan att någonting skadas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle börja med att lossa plåten för att lättare se vad som finns under.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag skulle tittat på andra änden, nämligen gångjärnen.
Kan man lossa sprinten där går dörren att haka av och låset kan skruvas ur intakt.
 
Har du frågat grannarna om de har nyckel till din dörr, eller om de eventuellt har nått liknande lås och har lust att försöka låsa upp åt dig?
 
Gå till någon som kopierar nycklar och be att få låna en knippa standardnycklar. förmodligen kommer du att finna en som passar och då köper du den 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.