Håller som bäst på att göra om planlösning och kök i vårt hus från 1800- talets slut 1900-talets början. Är i behov av att öppna upp mellan köket och matrummet. Det är dock en bärande vägg bestående av snedställda plankor från något av alla sågverk som fanns här då huset byggdes.
Huset är i två plan och den öppning som jag tänker öppna blir ca:3,5 meter då är det ca 60 cm kvar av gamla väggen på var sida.
Min första tanke var att skruva ihop 220x45 från varje sida om väggen och ställa dessa på den kvarvarande väggen som stöd. Men funderar på om det blir för klent. Behöver jag kanske en limträbalk men den kanske blir för hög. Bor i Västernorrland. Nån som kan hjälpa mig utan killgissningar?
 
  • Renovering pågår inomhus med synliga verktyg, byggmaterial, och halvfärdiga väggar. Avskalade ytor och dammsugare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är det ett timmerhus med knutar?

Snedställda plankor låter lite som spräckpanelen i en kloasongvägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg

Alla ingrepp i bärande konstruktion ska enligt lagen ha en godkänd bygganmälan innan man påbörjar jobbet.

Dimensionering beror på hur mycket last det kommer uppifrån och man bör kontakta en byggkonstruktör som är kunnig i den tidens byggnadssätt och som kan beräkna laster och därmed vilken dimension på balk och pelare som behövs. Man behöver också säkerställa att pelarna står på ett stadigt underlag så att man inte riskerar att skada grunden med tyngden ovanifrån.
 
Det är inget timmerhus men väggen står på en stock som i sin tur står på kantbalken på ena sidan och på skorstensgrunden på andra sidan samt är avlastad på två ställen på mitten på sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.